Bierenquête: korting kleine afnemers gedaald

Bierenquête: korting kleine afnemers gedaald

Brouwers geven steeds meer bierkortingen aan horecaondernemers. Vooral in de 'hectoliterklasse' van 351 tot 450 hectoliter bier is de korting de afgelopen twee jaar explosief toegenomen. Maar bij kleine afnames tot 150 hectoliter daalde de reductie.

Dat blijkt uit de Bierenquête 2006, een bieronderzoek onder 3300 leden van Koninklijk Horeca Nederland. Het ledenblad Horeca Nederland, die de uitslagen van de enquête heeft gepubliceerd, stelt dat horecaondernemers steeds meer succes boeken in de onderhandelingen met hun brouwer.

De gemiddelde korting op bier steeg met ruim 18 procent van 21,98 euro in 2004 naar 25,99 dit jaar. Vooral in de afnamecategorie van 351 tot 450 hectoliter bier nam de korting fors toe. Met 104,9 procent om precies te zijn. Van 22,11 euro in 2004 naar 454,31 euro in 2006.

Alleen bij een kleine afname daalde de korting. Ondernemers die tot 150 hectoliter afnemen krijgen 6,4 procent minder reductie. In 2004 kregen ze nog 20,65 euro korting. Nu is dat nog 19,32 procent.

Onderzoekers van de Bierenquête concluderen dat er nog geen vaste parameter zijn waarop ondernemers korting krijgen. Op het gebied van de prijs is alles nog zeer diffuus, schrijft Horeca Nederland. Ondernemers die vrij zijn, en geen pand huren van een brouwer, boeken de beste resultaten.

Horeca Nederland schrijft verder dat door de toenemende kortingen brouwers de prijzen verhogen. KHN adviseert om de kortingen in een percentage uit te laten drukken, of om af te spreken dat de staffelkorting jaarlijks wordt geïndexeerd aan de doorgevoerde prijsverhoging.