Heineken-directeur: 'Teken geen contracten met vaste periode

Heineken-directeur: 'Teken geen contracten met vaste periode

Ondernemers moeten zich niet voor een vaste periode aan een leverancier verplichten, maar kiezen voor contracten die met twee maanden opzegbaar zijn.' ...

Algemeen directeur Heineken Nederland Philip de Ridder nam woensdag 29 augustus in Perscentrum Nieuwspoort in Den Haag het eerste exemplaar in ontvangst van een tweede bieronderzoek op initiatief van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Daarin werd het feitelijke overstapgedrag van caféondernemers in de periode 2006-2012 in kaart gebracht door Panteia/EIM. Belangrijkste conclusie: jaarlijks stapt ‘slechts’ 2,4 procent over.

‘KHN moet adviesrol op zich nemen’

De topman erkent het gebrek aan dynamiek op de biermarkt, maar is van mening dat KHN daarnaast een actieve rol kan en moet spelen. KHN ziet voor de NMa een rol als ‘marktmeester’ bij het (terug)krijgen van dynamiek in een Nederlandse biermarkt die volledig op slot zit.

De Ridder: ‘De NMa is van harte welkom bij Heineken. Maar parallel daaraan moet KHN de adviesrol oppakken en ondernemers duidelijk maken dat ze zich niet voor een vaste periode aan een leverancier moeten verplichten.’

Volgens de Heineken-directeur tekenen ondernemers nog steeds zomaar bij het kruisje en verbinden ze zich daardoor voor lange tijd aan hun brouwer. ‘Ze moeten de vrijheid hebben om te onderhandelen en dat betekent dat ze alleen contracten moeten ondertekenen die met twee maanden opzegbaar zijn. Wij doen dat al twaalf jaar zo, deels vanwege wetgeving, en daar voelen wij ons wel bij.’

‘Brouwer en geen pandjesbaas’

Volgens De Ridder is Heineken al een aantal jaren bezig haar rol als financier in te perken. ‘Wij zijn een brouwer, geen pandjesbaas. Vijf jaar geleden financierden we nog voor 150 miljoen euro, dat bedrag is gehalveerd en mag wat ons betreft nog verder terug. Er moet wel serieus worden gekeken naar wie die rol overneemt en hoe dat gebeurt.’

Ook het aantal panden in eigendom heeft Nederlands grootste brouwer flink teruggebracht. ‘We hebben er een aantal dat we beschouwen als erfgoed. Dat zijn locaties die we nooit zullen verkopen. De ondernemer heeft alle vrijheid te stoppen, maar dan gaan we het bij wijze van spreken zelf doen. Daaromheen zijn er voldoende situaties, waarin we openstaan voor verkoop van het pand.’

‘Verschillende brouwerijen op de tap’

Er moet een moment komen dat de consument kan kiezen tussen verschillende brouwerijen op de tap, aldus De Ridder. ‘Dat is in Engeland en Ierland bijvoorbeeld al het geval. Ik durf die strijd met ons merk wel aan. Wij doen veel eigen onderzoek en daaruit blijkt niet dat onze afnemers minder tevreden zijn geworden.’

De Ridder nam het eerste exemplaar van het onderzoek in ontvangst. ‘In het hol van de leeuw? Nee hoor, wij zijn het al twaalf jaar lang voor 95 procent eens met KHN.’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.