Accijnsverhoging treft Limburgse brouwers hard

Accijnsverhoging treft Limburgse brouwers hard

De accijnsverhoging op bier raakt de branche hard. Met name de brouwers in Limburg merken dit. De prijsverschillen met Duitsland zorgt ervoor dat de Limburger zijn bier over de grens haalt en de jeugd de Nederlandse horeca verruilt voor die in het buurland. Brouwerijen Alfa en Gulpener zijn bezorgd en geirriteerd. 'Dit zullen we, net als iedere andere belastingmaatregel, moeten doorbelasten.

De afgelopen jaren kreeg de horecabranche de ene na de andere accijnsverhoging voor de kiezen. Vooral bier moest het ontgelden. Van 30 procent in 2009 tot weer 10 procent dit jaar. En ook voor het komende jaar staat er een accijnsverhoging op de planning: 14 procent. Harry Meens, directeur van Alfa: 'We zijn behoorlijk geïrriteerd geraakt door de ene accijnsverhoging naar de andere. Om ons heen, zeker hier in Limburg, merken we dat we op dat gebied uit de pas lopen met België en met name Duitsland.'

Exporteren

Zijn collega Jonh Halmans van Gulpener, ziet het eveneens met leden ogen aan. Exporteren naar Duitsland zou een oplossing zijn, maar daar gaat zijn voorkeur niet naar uit. Vooralsnog. : 'Wij zouden ons bier naar Duitsland kunnen exporteren. Dan hoeft er in Nederland geen accijns betaald te worden. Maar ik ben daar vooralsnog niet toe bereid. Als Gulpener voelen we ons een té Nederlands bedrijf en het laatste dat we willen is –op een legale manier- de Nederlandse accijns ontduiken.'

In Misset Horeca 18 van 6 september een uitgebreid verhaal over het effect van accijnsverhoging in Limburg.