'Meer ondernemerschap voor cateraar

Pittige dialogen tijdens de eerste Misset Catering Rondetafel Discussie. Onderwerp was de 'negatieve prijsspiraal'. Oplossingen werden aangedragen. 'Meer ondernemerschap voor de cateraar' was een van de belangrijkste suggesties. Dat staat in de nieuwste editie van Misset Catering.

Een openhartig interview met Gosse Visser (voormalig algemeen directeur Avenance Nederland) en Bob Hutten (directeur/eigenaar Hutten Catering) in Misset Catering (juli 2006) was eigenlijk de aanleiding tot de eerste Rondetafel Discussie. Beide branchetoppers kwamen tot de conclusie dat het prijzenspel cateraars toch begint ‘parten te spelen’. Ook waren Visser en Hutten kritisch op de rol van intermediair. Die zou cateraars ‘beïnvloeden’. De consultant zou er zelfs ‘uit’ moeten, ‘als het hem alleen te doen is om geld’.

Hand in eigen boezem
Consultant Bartel Geleijnse reageerde direct met een ingezonden brief. Daarin reageerde hij fel op de cateraars, maar stak hij ook de hand in eigen boezem. Volgens de managing partner van ROI Support moet de intermediair de opdrachtgever niet alleen adviseren, ‘maar vooral ook uitdagen’. Enkele maanden later verscheen in het Misset Catering Dossier nog een artikel over dit onderwerp met als belangrijke stelling ‘Opdrachtgevers moeten weer trots kunnen zijn op hun cateringpartner’. Et voilà, de spannende driehoek cateraar-opdrachtgever-intermediair (zie onder) kwam onder leiding van gespreksleider en hoofdredacteur Misset Catering Hans Steenbergen aan tafel voor een pittige discussie.

Catering als 'vechtmarkt'
'Waarom is de catering een vechtmarkt geworden', vroeg Steenbergen. Adviseur Hayk Simons: ',,Tot ongeveer 2002 noteerde de cateraar jaarlijks een groei van 20 à 30 procent. Maar de tijden van grote groei zijn voorbij, er is druk gekomen op het rendement van de cateraar.’ Peter Oskam (Avenance): 'We zijn als cateraars zelf debet aan de situatie van de prijsspiraal. Als je niet op prijs wilt vechten dan moet je dat niet doen. Eerst met opdrachtgever uitkristalliseren wat kwaliteitsniveau of serviceniveau moet zijn.' 'Opdrachtgever' Ulco Wiersma vond dat veel 'cateraars hetzelfde doen'.

Oplossingen
Na het kaart in hebben van de imperfecties van de markt werden ook oplossingen aangedragen. Adviseur Anton Daamen: 'Ik pleit voor meer ondernemerschap voor cateraars'. Geleijnse: 'Om uit de prijsspiraal te komen moet één partij een keer ‘ho!’ zeggen. Ik geloof in meer transparantie, dat kan gunning bewerkstelligen. Cateraars moeten uitgedaagd worden om te investeren en daar staan langdurige contracten, vijf jaar plus, voor. Ik geloof in duurzame samenwerking.'

De eerste Misset Catering Rondetafel vond plaats bij de Schiphol Group. Aanwezig namens:

Catering:
-Peter Oskam, Avenance
Hans Jacobs, Albron
Marc van Boekholt, Eurest/Compass

Opdrachtgevers:
SabineRiezebos, Endemol Nederland
Ulco Wiersma, Schiphol Group

Adviseurs:
Anton Daamen, Hospitality Consultants
Bartel Geleijnse, ROI Support
Hayk Simons, HTC Horeca & Catering Adviescentrum