'Imago gezond eten misleidend

'Imago gezond eten misleidend

Gasten van bedrijfsrestaurants die voor een gezonde maaltijd kiezen, eten ongezonder dan ze zelf denken. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat het imago van gezond eten misleidend is.

Uit de studie ‘the American obesity paradox’ van de University of Chicago blijkt dat gasten van bedrijfsrestaurants vaak de neiging hebben meer extra’s te bestellen. Hierdoor stijgt de calorie-inname.

Daarnaast kiezen ze vaker voor snacks, romige desserts of andere zoetigheid wanneer ze een gezonde salade of een caloriearm product kiezen. Hierdoor krijgen ze gemiddeld 131 calorieën meer binnen dan wanneer ze denken dat ze ongezond eten.

Verder blijkt uit het onderzoek dat gasten de caloriehoeveelheid van een product met 35 procent lager inschatten wanneer er ‘gezond’ op de verpakking staat. Dit bleek uit een test met twee identieke broodjes waarbij één broodje was voorzien van de wervende tekst ‘gezond’.