nieuws

Sociale media in catering: betrek gast

Catering

Bij het toepassen van sociale media in de cateringbranche moet vooral de eindgebruiker (lees: klant/gast) betrokken worden. Een van de belangrijkste resultaten van de eerste sessie Ronde Tafel Catering 2.0 van vrijdag 16 oktober.

Sociale media in catering: betrek gast

Dat blijkt uit het verslag dat initiator Jeroen van der Schenk maakte over de Ronde Tafel discussie. Daar waren vertegenwoordigers uit zowel de bedrijfs- als de partycatering aanwezig. Bij het bepalen van de stakeholders in de cateringbranche kwam al snel de ondergeschikte positie van de eindgebruiker (lees: gast) naar voren.

Twitter

Uit het gesprek bleekt dat de aanwezige partijen hier ook nauwelijks dialoog mee voeren. Het is diezelfde gast die betrokken dient te worden bij het toepassen van sociale media in de branche. Een van de onderwerpen van de meeting. Dit waren de voorbeelden die werden aangereikt. En waar door anderen (via bv. Twitter) op gereageerd kon worden.

-Co-creeren van het assortiment met de eindgebruiker via bijvoorbeeld community-vorming en/of toepassingen als polls via twitter;

-Het zelf laten aandragen van recepturen door de eindgebruikers via een community. Populaire recepturen kunnen in productie genomen worden, waarbij het belangrijk is dat de bedenker hiervan de ‘credits’ hiervoor krijgt.

-Nieuwe producten laten testen/reviewen middels een virtueel klantenpanel (locatie-verscheidend);

-Realtime feedback via schermen met de twitterfountain-toepassing (berichten met een specifieke code (#hashtag) worden realtime op videoschermen getoond en zijn leesbaar voor het netwerk van de verzender ook buiten de organisatie).

-De eindgebruikers via polls laten bepalen welke producten er in de aanbieding komen.

-Bieden van meer transparantie door videobeelden te publiceren (Youtube , Vimeo , Twitcam ) over herkomst en bereiding van producten. Via Twitcam kan zelfs live uitgezonden worden…;

-Learning-communities voor cateringmedewerkers; online omgeving waarin kennis gedeeld kan worden, recepturen ontwikkeld kunnen worden, trainingen gegeven worden etc…

Lees hier het volledige verslag van de Ronde Tafel Catering 2.0 Get ready for the next generation.

Zie ook: Meeting over toekomst van catering

Reageer op dit artikel