Sodexo en Hoppe winnen Gouden Dienblad 2011

Sodexo en Hoppe winnen Gouden Dienblad 2011

Sodexo, de grootste cateraar van Nederland, en Hoppe, de Brabantse koekfabrikant, zijn de winnaars van de Fairtrade@Work campagne 2011. De campagne heeft tot doel om het gebruik van Fairtrade producten op het werk te stimuleren, en werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door Stichting Max Havelaar. De winnaars ontvingen het 'Gouden Dienblad 2011', een prijs die het duurzame karakter van de bedrijfsvoering benadrukt.

Om het belang van Fairtrade producten onder de aandacht te brengen riep Stichting Max Havelaar bedrijven op om een originele Fairtrade activiteit op het werk te organiseren. Aan deze oproep is flink gehoor gegeven. Op ruim 3.300 bedrijfslocaties vonden de afgelopen week activiteiten plaats, uiteenlopend van een ontbijt, lunch tot quiz waarbij Fairtrade producten centraal staan.

Een vakjury, bestaande uit Willem Lageweg (directeur MVO Nederland), Jan Jaap Heij (hoofdredacteur de Pers), Marlies Filibri (hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen Oxfam Novib), Martine Zuil (hoofdredacteur Misset Catering) en Sjoera Dikkers (Tweede Kamerlid), beoordeelde de inzendingen op basis van de volgende criteria: originaliteit, aantal gebruikte Fairtrade producten en de bijdrage aan bewustwording onder werknemers.

De winnaars blonken uit binnen deze criteria. Bij 800 bedrijfsrestaurants van Sodexo kunnen gasten deze week zelf hun Fairtrade menu samenstellen met behulp van speciale receptkaartjes. Hoppe, bekend van het koffiekoekje, bakte gisteren wel een hele bijzondere koek met Fairtrade ingrediënten.

Samen met studenten van de bakkersopleiding van het Midden Brabant College deed de fabrikant een aanval op het wereldrecord ‘Grootste Fairtrade Cream Cookie’. Een succesvolle poging, want met een afmeting van 101cm x 70cm werd een nieuw wereldrecord gevestigd.