Standaardmaaltijd of à la carte bij KLM

Standaardmaaltijd of à la carte bij KLM

De KLM start met een proef met à la carte maaltijden aan boord. Reizigers kunnen dertig tot 24 uur voor vertrek online hun maaltijd bestellen. De proef met het nieuwe maaltijdconcept duurt drie maanden en is op een beperkt aantal lijnen beschikbaar.

De nieuwe service geldt in de drie maanden durende proefperiode alleen voor vluchten vanaf Amsterdam naar Kaapstad, Bangkok/Taipeh, Singapore/Bali en Dubai. Op deze vluchten zijn volgens KLM relatief veel Nederlandse passagiers aan boord.

De speciale maaltijden zijn volgens de luchtvaartmaatschappij kwalitatief beter dan het standaardaanbod. Passagiers kunnen via een boekingstool dertig tot 24 uur voor vertrek kiezen uit vier verschillende maaltijden.

De aangeboden maaltijden zijn: een Indonesische rijsttafel, een Italiaans pastamenu, een ‘gezond Japans’ menu en een maaltijd met onder meer vergeten Nederlandse groenten zoals pastinaak, aardperen en schorseneren, met een biologische kipfilet.

Bij het inchecken kunnen passagiers kiezen voor één van de vier à la carte maaltijden, of voor een standaardmaaltijd. Het afrekenen van de maaltijden gebeurt via creditcard. Volgens een woordvoerder van KLM is de luchtvaartmaatschappij de eerste met een à la carte service op lange-afstandsvluchten met daarnaast gratis standaardmaaltijden.

KLM hoopt met de pilot goed in beeld te krijgen of passagiers wel willen kiezen tussen à la carte en standaardmaaltijden. Ook wil KLM zien of de werkwijze aan boord voor het personeel goed uitvoerbaar is. Wanneer de test aanslaat, dan voert KLM de nieuwe cateringservices definitief in per komend winterseizoen.