Unilever boert goed in Nederland

Unilever boert goed in Nederland

Unilever ziet in het eerste halfjaar van 2006 na jaren weer groei: 0,3 procent. Vooral in Nederland gaat het goed. In Groot-Brittannië en Italië werd bescheiden groei geboekt. In Duitsland en Frankrijk dalen de verkopen nog altijd.

In Centraal- en Oost-Europa werd opnieuw goede groei behaald. Het voedings- en wasmiddelenconcern zag in al zijn markten wereldwijd de verkoop stijgen. De totale omzet ging in de eerste helft van dit jaar met 5,8 procent omhoog tot 19,8 miljard euro.

De operationele winst van Unilever steeg met 13 procent tot 2,8 miljard euro. De nettowinst groeide tot 2,1 miljard euro, bijna een vijfde meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Bestuursvoorzitter Patrick Cescau toonde zich tevreden met de resultaten. Hij stelde dat Unilever nu klaar is om sneller te gaan groeien dan de markt en de marges te verbeteren. Om de groei te stimuleren, schroefde Unilever de investeringen in reclame en promotie flink op. De brutomarges waren daardoor vrijwel gelijk aan die van vorig jaar.