Maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt bij Friet van Piet een vanzelfsprekendheid. Marco en Silvia Agema hebben veel aandacht voor duurzaamheid. Op de website is zelfs een duurzaamheidsverklaring te lezen.
De vooruitstrevende visie van Friet van Piet, waarbij bewust omgaan met voedsel en voedselbereiding centraal staat, wordt goed gecommuniceerd, zowel in de zaak als via de website en de sociale media. Zo heeft Fiet van Piet verschillende biologische producten in het assortiment opgenomen. Onlangs werd een appelboom geadopteerd op een biologische kwekerij. De appels staan prominent gepresenteerd op de toonbank. Het bedrijf is verder actief op het gebied van recycling van afval en het stimuleren van de verkoop van fairtrade producten.
De andere genomineerden voor deze award waren Snack-Eethuis Hugo in Heerhugowaard, onder meer vanwege het benutten van sociale media en het gebruik van zonnepanelen, led-verlichting en biologisch afbreekbare verpakkingen, en Bon Appetit in Rijsbergen vanwege de mooie uitstraling en het positieve imago van de zaak.