In het onderzoek antwoorde 70 procent van de ondervraagde horecabezoekers dat ze iets besteld hadden dat ze eerder hadden gegeten. Slechts 30 procent van de gasten in Amerika probeert iets nieuws.
Het toevoegen van nieuwe menu-items lijkt dus vergeefse moeite. Als consumenten al iets nieuws bestellen komt dat doordat het gerecht/snack er aantrekkelijk uitziet en omdat men verwacht dat het goed zal smaken. Ook prijs (goedkoop) en een gezonde uitstraling kunnen als trigger werken.
Bovendien hoeven de nieuwe items niet erg innovatief te zijn om te verleiden tot aankoop. Een groot deel kiest conservatief iets nieuws uit een bestaande categorie. Een nieuwe hamburger maaakt dus meer kans dan een totaal nieuw ontwikkeld menu-item. De 30 procent van de ondervraagden die bereid is wel iets echt nieuws te proberen is overigens ook niet zo avontuurlijk. Driekwart daarvan kiest dan een item dat ze zelf nog nooit besteld hebben maar dat al wel langer op het menu staat.
Fastservicebezoeker conservatiever dan gemiddeld
Bovendien zijn deze cijfers ook nog eens een gemiddelde voor de gehele Amerikaanse Horeca. De gasten van fastfoodketens blijken nog minder avontuurlijk. Daar kiest slechts 19 procent voor een nieuw item in het menu.