Er zijn twee verschillende kwartaalcijfers over de fastservicebranche bekendgemaakt. Ten eerste zijn er de algemene kwartaalcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens het onderzoeksbureau is de omzet van fastfoodrestaurants in het tweede kwartaal (april, mei en juni) met 2,5 procent gestegen ten opzichte van de eerste drie maanden.
Dit resultaat heeft betrekking op zo'n 14 duizend bedrijven, waaronder niet alleen cafetaria’s, lunchrooms, maaltijdbezorgers en ijssalons, maar ook de grote internationale fastfoodketens. Deze totale groep presteerde beter dan hotels (1,8 procent), restaurants (1,2) en cafés (2,2).
Vertekend beeld
Het CBS heeft daarnaast, in opdracht van ProFri, onderzoek gedaan onder de 450 leden van de vakvereniging. ProFri vindt namelijk dat de algemene cijfers van het CBS een vertekend beeld geven van de frituurbranche.
Uit deze cijfers, die het CBS en ProFri gezamenlijk naar buiten brengen, blijkt dat cafetaria’s, snackbars en frituren in april, mei en juni het beste kwartaal sinds 2010 beleefden. De omzet groeide met 6,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
'De tweedeling in onze branche van 5700 bedrijven is nog altijd groot'
ProFri-voorzitter Hans Hus
Hogere prijzen en meer producten
ProFri-voorzitter Hans Hus van ProFri is opgetogen. 'We komen van ver. Ik herinner me nog levendig dat we enkele jaren geleden een kwartaalcijfer hadden van min 3,5 procent. Ook de laatste jaren toonden de kwartaalcijfers nog vaak een matige groei.' Deze kwartaalcijfers zijn volgens Hus goed nieuws, ook omdat de groei niet alleen komt door hogere prijzen, maar doordat er meer producten werden verkocht.
Tijdig inversteren
De ProFri-voorzitter weet uit de praktijk dat honderden bedrijven het nog aanmerkelijk beter doen dan het gemiddelde CBS-cijfer. 'Er zijn veel bedrijven die groeien met royale dubbele cijfers. Daartegenover staan dus bedrijven die het nog altijd moeilijk hebben. De tweedeling in onze branche van 5700 bedrijven is nog altijd groot. Alleen de ondernemers die tijdig investeerden, meebewegen met de markt en op goede locaties zitten, profiteren van de groei.'
'We maken ons zorgen over het kunnen vasthouden van de consument'
Frans van Rooij, directeur van ProFri
Kosten nemen toe
De vakvereniging waarschuwt echter ook voor te veel enthousiasme. ‘Omzet is één ding, maar het gaat natuurlijk om winstgevendheid', zegt directeur Frans van Rooij. 'De kosten nemen toe, denk aan personeel en inkoop. Daarnaast hebben we te maken met een teruglopend aantal consumenten. De besteding is wel hoger en we boren met bezorgen nieuwe omzet aan, maar we maken ons zorgen over het kunnen vasthouden van die consument.’
Actie
De ondernemers zijn aan zet, aldus Van Rooij. ‘We hebben de wind mee, mede door de opkomst van haute frituur. Het is aan de andere frituurbedrijven om te laten zien dat je zo’n lekker frietje ook daar kunt halen.’ Van Rooij roept ondernemers vooral op niet te veel te leunen op de branchecijfers. ‘Kijk naar je eigen bedrijf. Als de branche in de plus zit en jij in de min, moet je in actie komen.’
ProFri bestaat dit jaar 5 jaar, en viert dat in september met het Frituurwereld Event.