Softfranchise verdwijnt in fastservice-sector

Softfranchise verdwijnt in fastservice-sector

Formules in de fastservice-sector gaan de komende jaren flink groeien. Softfranchise zal verdwijnen. Alles wordt hard of full franchise.

Dat stelt Jan-Willem Grievink directeur FoodService Instituut Nederland (FSIN). Het instituut doet onderzoek naar consumentengedrag en marktontwikkelingen in de buitenhuisconsumptie.

Volgens Grievink zullen de formulebedrijven in de fastservice de komende jaren flink groeien. ‘Dat is onvermijdelijk’, aldus Grievink. ‘Fastservice-ondernemers moeten doen waar ze goed in zijn en dat is gasten bedienen. Marketing, contacten met leveranciers, prijsafspraken maken over bijvoorbeeld stroom en verzekeringen, dat kan beter een organisatie doen.’

Op termijn zal soft franchise volgens hem verdwijnen. ‘Klanten moeten gegarandeerd weten wat ze krijgen, of dat nu is bij een Kwalitaria in Ede is of in Den Haag. Het kan straks niet meer zo zijn dat de ene formuleondernemer het anders doet dan de andere. McDonald’s of Starbucks maken die fout niet.’

In Snackkoerier editie 14 die op 31 juli verschijnt, geeft Grievink zijn visie op de fastservice-branche. Volgens Grievink gaat deze horecatak ‘een gouden toekomst tegemoet’.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.