Schiedamse snackbar heeft last van nepbestellingen sinds lockdown

Schiedamse snackbar heeft last van nepbestellingen sinds lockdown
Foto ter illustratie.

Snackbar Lin in Schiedam heeft sinds de lockdown voor de horeca last van nepbestellingen. 'Zeker twee keer per week ontvangen we telefonische bestellingen, die niet worden opgehaald', vertelt Winston Shi, met zijn ouders eigenaar van de zaak. 'Soms moeten we voor 25 euro aan friet en snacks weggooien.'

Vorige week deelden de eigenaren hun onvrede op Facebook, nadat weer een bestelling niet was opgehaald. In de boodschap wijzen ze op voedselverspilling en vragen ze om juist in deze heel vervelende situatie lief voor elkaar te zijn.

Slappe excuses

Maar niet alleen dat zit Shi dwars. ‘Als we mensen bellen over hun bestelling, dan krijgen we slappe excuses of wordt ons verteld dat er was besloten om toch maar bij een andere cafetaria te bestellen. Zonder ons dit te laten weten. Soms worden mijn ouders zelfs uitgescholden als ze wijzen op de consequenties van de niet afgehaalde bestellingen.’

Telefonisch bestellen

Snackbar Lin doet niet aan bezorging, werkt niet met bezorgservices en biedt ook geen gelegenheid om online te bestellen. En dat betekent dat de bestellingen ook niet worden betaald.

Shi: ‘Natuurlijk hebben we allerlei opties bekeken, maar we zijn zodanig georganiseerd dat dit voor ons niet haalbaar is. Mensen betalen hun bestelling pas bij het afhalen, maar dat rechtvaardigt het plaatsen van een nepbestelling niet. We doen het al 22 jaar op deze manier, tot tevredenheid van de vele vaste gasten.’

Sociale media

De familie heeft inmiddels een lijst met telefoonnummers genoteerd, waarmee nepbestellingen zijn geplaatst. Shi merkt dat het vak voorkomt als hij campagne voert op sociale media.

‘Erg vervelend. We doen ons best om online zichtbaar te zijn, maar worden daar dan voor gestraft. We begrijpen het ook niet zo goed. Soms bellen we mensen op en horen we gelach op de achtergrond. Een geintje kunnen we prima hebben, maar dit is verspilling van voedsel en niet grappig.’

Recent maakten ze buren blij met een niet afgehaalde bestelling. ‘Maar dat lukt niet altijd. Niet iedereen die komt afhalen, is op het afgesproken tijdstip in de cafetaria. Als een bestelling een paar minuten staat, is deze ook niet meer geschikt om aan een ander te geven.’