artikel

Festival TREK en Coca-Cola vieren 3 jaar partnership

Horeca 425

Waar ontdek je de laatste trends op eet- en drinkgebied, proef je de nieuwste drankjes en is er altijd iets leuks te beleven? Jong en oud hebben het foodtruckfestival ontdekt. Festival TREK beleefde recent in het Amstelpark in Amsterdam met veel succes z’n vijfde editie. Een festival waar je niet alleen ogen en oren tekort komt, maar ook een dat in het teken staat van een unieke samenwerking tussen TREK en Coca-Cola.

Festival TREK en Coca-Cola vieren 3 jaar partnership

Binnen de diverse foodtruckfestivals die Nederland telt, is TREK een heel bijzondere. Hier maakt de bezoeker een ontdekkingsreis door een ruim aanbod streetfood. Hier neemt men plaats aan de chef’s table in een van de foodtrucks, proef je verrassende ingrediënten of waag je je aan smaakvol bereide gerechten. Van sushi tot Surinaams en van ceviche tot fajita’s; in meer dan dertig foodtrucks worden de smaakpapillen een weekend lang verwend. Uiteraard kunnen bezoekers hun dorst lessen bij rustieke bars met terras of de speciaalbierbus. Bijzondere acts van theatermakers, speciale live performances en muziek uit de platenbus maken een bezoek aan TREK compleet. In 2014 begonnen in Utrecht en Den Haag en inmiddels al te vinden in negen grote steden, beleeft Festival TREK dit jaar z’n vijfjarig jubileum. Een festival waar nu gemiddeld 275.000 Bourgondiërs genieten van burgers, beef, drinks, cocktails en more.

Kracht

De kracht van Festival TREK zit ‘m volgens organisatoren Michiel Marcelis en Raymon van Sprang naast het fantastische aanbod aan hip streetfood nadrukkelijk ook in de intensieve samenwerking met A-merken zoals Coca-Cola. De afgelopen drie jaar is Coca-Cola nauw betrokken bij de invulling van TREK. ‘Nederland telt meerdere foodtruckfestivals en daarom is het belangrijk om onderscheidend te zijn’, zegt Van Sprang. ‘Op TREK bieden we het uitgebreide portfolio van Coca-Cola. Dit geeft ons de mogelijkheid om binnen onze samenwerking tailormade activaties te ontwikkelen die een landmark zijn voor het festival. Toonaangevende horecamerken als Coca-Cola, Fuze Tea, Fanta, Chaudfontaine en FÏNLEY hebben op het festival een passende rol en gaan op in de activatie. Dit zorgt ervoor dat de merken ook écht relevant zijn.’ Volgens Marcelis wil Coca-Cola samen met partners als TREK de festivalbezoekers echt een experience bieden. ‘Vanuit de inzichten en sterke merken van Coca- Cola bieden we de ultieme beleving en bezoekers een onvergetelijk festival. De verschillende merken van Coca-Cola hebben hierbinnen een prachtig en onderscheidend podium.’

Samen bouwen

‘We hebben echt al vanaf het begin een hele fijne samenwerking met TREK’, zegt Senior Manager Shopper Marketing Noor Boukema van Coca-Cola European Partners Nederland. ‘Dit is een gratis toegankelijk familiefestival en daar horen vanuit Coca-Cola dus activaties bij die gedurende de dag en voor alle doelgroepen relevant zijn. Mensen die het festival bezoeken hebben, zeker als het zoals nu erg mooi weer is, zin in een lekker en verrassend drankje. In ons partnership met TREK hebben we daarom gezocht naar activaties en presentaties van onze dranken en merken die echt in het festival passen. Een futuristische bar met onze merken groot in beeld past niet binnen dit bourgondische festival. Daarom bieden we in onze partnership met TREK de bezoekers drie bijzondere initiatieven: onze nieuwe Vuurtorenbar, een stand met Chaudfontaine Fusion watercocktails en een innovatieve traffic activatie. Initiatieven die zijn ontstaan uit ons meedenken en samen bouwen aan TREK’, aldus Noor Boukema.

Stralend middelpunt

Bezoekers aan TREK kunnen de nieuwe Vuurtorenbar niet missen. ‘In de aanloop naar het vijfjarig jubileum van het festival zijn we op dit idee gekomen’, zegt Boukema. ‘Wat kunnen we doen, willen we het partnership tussen Coca-Cola en TREK tot volle glorie laten komen? We waren op zoek naar een landmark op het terrein dat iedereen ziet, een centraal punt dat TREK een herkenbare identiteit geeft. Daarnaast zijn terreinen soms zo groot dat dit voor veel bezoekers belangrijk is om af te kunnen spreken. Zo kwamen we op de Vuurtorenbar: een opvallend gebouw vol lichtjes en van afstand herkenbaar. Bijzonder om dit vanaf de eerste brainstorm écht samen met TREK te ontwikkelen. Inmiddels is het een gezamenlijk vast onderdeel van elke editie, waarin ook de programmering samen wordt ontwikkeld’, aldus Boukema. ‘Als festivalorganisatie worden we benaderd door bedrijven die hun merken graag groot willen branden’, zegt Marcelis, ‘maar dat doen we niet. Samen met Coca-Cola vinden we dat het op een festival als dit moet gaan om de nostalgische uitstraling. Het is fantastisch hoe Coca-Cola onze wensen op maat heeft ingevuld. In de Vuurtorenbar zijn de drankjes en cocktails zelf de iconen. Hier bestel je een Chaudfontaine Fusion Lemon, Fuze Tea Sparkling met ijs, FÏNLEY Mojito of een Coca-Cola zero sugar met Gran Anejo Rum. Een unieke co-creatie die ons én de bezoekers bijzonder aanspreekt!’

Chaudfontaine Fusion

Inspelend op de vraag naar natuurlijke, dorstlessende frisdranken ontwikkelde Coca-Cola European Partners Nederland samen met TREK ook de Chaudfontaine Fusion bar. ‘Chaudfontaine Fusion is een succesvolle introductie van natuurlijk mineraalwater met smaak’, zegt Carmen Helmink, Senior Manager National Accounts. ‘Dit jaar rollen we dat succes verder uit, onder andere via een activatie waarin we Fusion-smaken combineren met eten. Verfrissende watercocktails worden aangeboden met een amuse. Dat past perfect bij elkaar, want de bubbels uit Chaudfontaine Fusion wekken de eetlust op. Daarnaast is een amuse natuurlijk een smaakmaker waardoor je extra trek krijgt, wat de foodtruckeigenaren weer extra bestellingen oplevert.’ Om traffic naar de festivals te vergroten, is tevens een pilot ontwikkeld die via digitale media heel gericht bezoekers trekt naar de TREK festivals in Eindhoven, Amsterdam en Den Haag. ‘Ook hier bundelen we onze inzichten, merken, ervaring en middelen om samen met de klant iets bijzonders te ontwikkelen’, aldus Van Sprang. ‘Een win-winactivatie voor iedereen!’

Lighthouse

De invulling van festival TREK met de Vuurtorenbar, Chaudfontaine Fusion bar en bijzondere activatie richt zich volgens Boukema niet primair op de verschillende merken uit het aanbod van Coca-Cola, maar op wat je ermee kunt. ‘In onze gezamenlijke visie is de bezoeker, het festival het startpunt. Iedereen komt hier: jong en oud. Als Coca-Cola European Partners Nederland hebben we zoveel merken dat we een aanbod op maat kunnen bieden. Koolzuurhoudende en koolzuurvrije dranken, mineraalwater, ijsthee en ga zo maar door. Dat is ook onze kracht, iedereen kan bij ons terecht. De consument wil proeven, wil genieten, iets verrassend drinken. Bij TREK is het drankje zélf het icoon. Hier bieden we service die verrast, hebben de drankjes een eetbaar rietje, eetbare bloemen en worden geserveerd met droogijs. Voor ons is een festival dan ook een soort lighthouse. We proberen dingen omdat we onze handelspartners én de consument méér willen bieden: een experience!’
Het resultaat is volgens de TREK-organisatoren heel bijzonder. Van Sprang: ‘Samen met Coca-Cola hebben we iets ontwikkeld wat zonder elkaar niet was gelukt. Hier zijn we dan ook supertrots op. En dan niet alleen op het eindresultaat, maar vooral op de samenwerking. Dit is een echt partnership en daarmee maakt Coca-Cola voor ons het verschil.’

Meer informatie op Cocacolavoorondernemers.nl

 

Reageer op dit artikel