In 2002 zijn 3 procent minder mossels verkocht ten opzichte van een jaar eerder. 'Mossels zijn echt een volumeproduct. Als mensen mossels eten rekenen ze een kilo per persoon. Dat we tegelijk 20 procent meer garnalen hebben verkocht, weegt niet op tegen de achteruitgang van de mossel. Garnalen gaan meestal per ons', aldus directeur T. Sintnicolaas van het Nederlands Visbureau woensdag.
De bestedingen aan vis, schaal- en schelpdieren zijn in 2002 met 4 procent gestegen naar 337 miljoen euro. Het aantal verkochte kilo's zeebanket daalde met 4 procent naar 40761 ton. 'Hiermee is vorig jaar de stijging van een jaar eerder geheel teniet gedaan', stelde Sintnicolaas vast. Volgens haar is wel hoopgevend dat Nederlanders meer verse vis zijn gaan kopen. Vooral een naturel visje ging vaker over de toonbank, terwijl de gebakken en ingevroren vis iets minder populair waren. 'Dan hebben we het toch over de basis en het betekent dat mensen meer zelf met vis aan de slag durven gaan.'
Volgens Sintnicolaas is de gemiddelde Nederlander nog steeds geen echte viseter. Het zijn vooral vijftigplussers (ruim 60 procent) die regelmatig vis eten. Het Visbureau gaat door met de vorig jaar ingezette promotiecampagne 'Tijd voor Vis', waarbij vooral wordt ingezet op het jongere publiek tussen de 20 en 35 jaar.
De naturel visverkoop groeit doordat vis vaker in de supermarkt te koop is en omdat er meer en vaak goedkopere soorten zoals de tilapia te krijgen zijn. Zalm blijft de favoriet en goed voor bijna eenderde van de omzet in verse vis.
In 2002 zijn 3 procent minder mossels verkocht ten opzichte van een jaar eerder. 'Mossels zijn echt een volumeproduct. Als mensen mossels eten rekenen ze een kilo per persoon. Dat we tegelijk 20 procent meer garnalen hebben verkocht, weegt niet op tegen de achteruitgang van de mossel. Garnalen gaan meestal per ons', aldus directeur T. Sintnicolaas van het Nederlands Visbureau woensdag.
De bestedingen aan vis, schaal- en schelpdieren zijn in 2002 met 4 procent gestegen naar 337 miljoen euro. Het aantal verkochte kilo's zeebanket daalde met 4 procent naar 40761 ton. 'Hiermee is vorig jaar de stijging van een jaar eerder geheel teniet gedaan', stelde Sintnicolaas vast. Volgens haar is wel hoopgevend dat Nederlanders meer verse vis zijn gaan kopen. Vooral een naturel visje ging vaker over de toonbank, terwijl de gebakken en ingevroren vis iets minder populair waren. 'Dan hebben we het toch over de basis en het betekent dat mensen meer zelf met vis aan de slag durven gaan.'
Volgens Sintnicolaas is de gemiddelde Nederlander nog steeds geen echte viseter. Het zijn vooral vijftigplussers (ruim 60 procent) die regelmatig vis eten. Het Visbureau gaat door met de vorig jaar ingezette promotiecampagne 'Tijd voor Vis', waarbij vooral wordt ingezet op het jongere publiek tussen de 20 en 35 jaar.
De naturel visverkoop groeit doordat vis vaker in de supermarkt te koop is en omdat er meer en vaak goedkopere soorten zoals de tilapia te krijgen zijn. Zalm blijft de favoriet en goed voor bijna eenderde van de omzet in verse vis.