‘We willen een signaal geven’, vertelt formulemanager Rogier Gielen. ‘We vinden dat de sector Fastfood en IJsbedrijven te weinig actief is. Hij heeft een lijst aan grieven: Ze praten al tien jaar over een week van de cafetaria en gebeurt er niets.’ Daarnaast wordt er volgens hem ook te vaak een beroep gedaan op de ketens alleen. ‘Die dragen bijvoorbeeld het verantwoord frituren doordat ze massaal zijn overgestapt. Anders was er nog geen bedrijf overgegaan.’
Gielen heeft bovendien het idee dat bestuursleden niet weten wat kleine ondernemers zoal aan problemen tegenkomen. ‘Er zitten topondernemers in het bestuur. Ze kunnen zich niet verplaatsen in het kleine bedrijf en doen daardoor te weinig voor deze groep ondernemers.’ Ook vindt hij dat alleen maar gereageerd wordt als gezondheid en fastfood ter sprake komt. ‘Je moet ageren, oorlog voeren! Vertellen dat het in de cafetaria vooral om ‘lekker en genieten’ gaat.’
‘We zijn beslist niet passief’, bestrijdt sectorvoorzitter Maarten Colijn. ‘Zonder ons was er geen campagne Verantwoord Frituren en de afgelopen twee jaar zijn de opleidingen op de rails gezet. Dat komt de hele sector ten goede. Een promotiecampagne organiseren zoals de week van de cafetaria is onder Johan van de Weerd al meerdere malen gestruikeld, ook op wat cafetaria’s willen.’
Dat het bestuur ‘geen gevoel’ voor kleine bedrijven heeft vindt Colijn onzin. ‘Bestuursleden zijn ook klein begonnen.’ Wel denkt hij dat het voor de ondernemers in de kleinere bedrijven misschien wel eens te ‘hard’ gaat. ‘Dat komt omdat de markt ook zo snel verandert en een onderneming daarop moet inspelen.’ Als je niet voldoende omzet draait om te innoveren en investeren moet je je afvragen of het zin heeft om door te gaan. We kunnen ze geen zak geld brengen.’