Veel interesse voor klantgerichtheidtrainingen in horeca

Het aantal deelnemers aan cursussen en trainingen om gasten beter en vriendelijker te helpen in de horeca, groeit spectaculair. Dat blijkt uit het aantal aanmeldingen van klantgerichtheidtrainingen van Hospitality Academy in Hoofddorp.

‘Wij hebben al tientallen aanmeldingen binnengekregen’, aldus Barbara van Staveren van het trainingsbureau Hospitality Academy in het Algemeen Dagblad. ‘Een glimlach is belangrijk, maar de truc is klanten met simpele middelen te imponeren. Raad een andere wijn aan die beter bij een gerecht past of biedt een alternatief voor croissant die op zijn. Bezoekers waarderen die kleine, onverwachte dingen juist.’

Volgens docent Sjaak Ouwejan van de Hotelschool Den Haag is het ontbreken van vriendelijk personeel niet de enige reden waarom slechte bediening een grote ergernis is. ‘Narrige obers hadden ze vroeger ook al. Jongeren worden mondiger en brutaler. Een gast aanspreken met “u” is niet meer vanzelfsprekend. Het heeft te maken met het vervagen van normen en waarden bij jong horecapersoneel.’

Volgens Ben Rijgersberg, directeur van het Horeca Branche Instituut, daalt de kwaliteit van de horecamedewerker niet, maar stellen gasten steeds hogere eisen. ‘Een espressoapparaat kunnen we tegenwoordig zelf aanschaffen. Wij gaan in een café juist op zoek naar iets wat we thuis niet hebben: een vriendelijke ober.’