Michelin Parijs verwijt 'Benelux' procedurefout

Michelin Parijs verwijt 'Benelux' procedurefout

Michelin Parijs laat in een eerste reactie op de commotie rondom de Benelux-gids weten dat de kwaliteitsprocedure bij de totstandkoming van de gids niet is gevolgd. Het hoofdkantoor in de Franse hoofdstad rept vooralsnog niet over mogelijke gevolgen voor de misstap van 'Benelux'.

‘Het hele jaar door melden zich nieuwe restaurants bij ons aan’, aldus een woordvoerder op het ANP. ‘Het zou kunnen zijn dat alle informatie van het betreffende restaurant al bij ons binnen was, zelfs de menukaart, maar dat het restaurant toch pas later open is gegaan.’

De woordvoerder doelt hiermee op restaurant Ostend Queen in Oostende. Dit restaurant kreeg in de nieuwe gids twee vorkjes en een Bib Gourmand toegekend. En dat terwijl de zaak pas 8 januari is opengegaan, ruim na het drukken van de gids. Inspecteurs van Michelin kunnen het restaurant nooit hebben bezocht.

Hoe het restaurant dan toch de Bib Gourmand toegekend kon krijgen, blijft onduidelijk. Bij Michelin was bekend dat kok Pierre Wynants van het driesterrenrestaurant Comme chez Soi in Brussel adviseur was van Ostend Queen. ‘Hij is niet de eerste de beste. Misschien dat we erop vooruit gelopen zijn. We willen nu boven halen hoe een en ander vanuit het dossier in de drukproef is gekomen en is blijven staan.’

Wilt u ook reageren op het voorval en de oplossing van Michelin? Of heeft u vragen? Laat het ons weten door een e-mail te sturen. We zijn benieuwd.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.