Deze bedrijven, die iedere maand honderden transacties verwerken, kunnen na 1 augustus geen automatische incasso's meer innen en vertraging oplopen bij betalingen.
Financiële problemen
Ondernemingen die meer dan duizend transacties per maand verwerken, kunnen daardoor zelfs in financiële problemen komen. Dat zijn er ongeveer twee- tot driehonderd, schat Bernard Juffermans van DNB.
Deadline 1 augustus
Consumenten en bedrijven hebben tot 1 augustus de tijd gekregen de banknummers aan te passen. De grote bedrijven hebben dat inmiddels wel gedaan, maar 20.000 vooral kleinere organisaties zijn nog niet over.
De toezichthouder waarschuwde eerder al dat bedrijven achterlopen met de invoering van de nieuwe betaalstandaard.
Consumenten
De meeste consumenten zijn inmiddels wel op de hoogte van de nieuwe rekeningnummers. Volgens DNB is 94 procent bekend met IBAN.
'Een enkele consument zal op 1 augustus misschien nog even schrikken, maar is het nieuwe nummer eenmaal opgeslagen dan kan het niet meer misgaan.'
SEPA
Het nieuwe Europese betalingssysteem SEPA zou in februari al worden ingevoerd, maar is door de Europese Commissie met zes maanden uitgesteld.
Misset Horeca heeft tips samengevat in één artikel: Tien tips voor het nieuwe betalingsverkeer.
Praat op ons platform Misset Horeca Connect mee over IBAN/SEPA. Bent u er klaar voor?
Bron: ANP