Nieuwe doelgroep voor disco: Polen

Nieuwe doelgroep voor disco: Polen

Waar de Nederlanders de disco steeds meer links laten liggen, zijn Polen er nog altijd dol op. En daar maken de plattelandsdiscotheken dankbaar gebruik van.

‘Om half tien ’s avonds staan ze al in rijen voor de deur. Ik open de deuren om tien uur en de dansvloer staat meteen vol’, zegt Aard de Decker, eigenaar van Klub Klimat in het Noord-Hollandse De Goorn in de Metro van 18 mei 2015. ‘Zeker 90 procent van mijn bezoekers is Pools.’

Voor De Decker zijn de Poolse avonden die hij sinds kort elke zaterdagavond organiseert, zijn redding. Vier jaar geleden moest hij nog noodgedwongen de deuren van zijn discotheek sluiten. ‘Om 1 uur ’s nachts stond ik nog in een bijna lege zaal. Terwijl ik tien man personeel had rondlopen.’

Het idee voor de Poolse avond kwam van een jongen met een Poolse vriendin die De Decker ontmoette. Hij opperde het plan voor de Poolse disco. De Decker besloot de gok te wagen. Met succes. Sinds een paar weken is er elke zaterdagavond een Poolse avond in Klub Klimat. Tussen de 150 en 250 Polen komen er dan over de vloer.

Nette mensen

De Decker is niet de enige discotheekeigenaar in ons land die de Polen als nieuwe doelgroep aanboort. Door heel Nederland worden er Poolse avonden georganiseerd in plattelandsdiscotheken. Soms eens per maand, maar steeds vaker elke week.

In uitgaanscentrum Lunenburg in het Brabantse Loosbroek zijn deze avonden inmiddels al goed voor 40 procent van de jaaromzet, meldt eigenaar Rob Lunenburg in Metro. Zo’n 500 Polen komen op zo’n Poolse avond naar zijn discotheek.

Zowel De Decker als Lunenburg noemt de nieuwe Poolse doelgroep een groep die zich ‘voorbeeldig gedraagt’. ‘Polen zijn regelmatig negatief in het nieuws, maar ik heb nooit problemen’ zegt Lunenburg. ‘Het zijn nette mensen’, vult De Decker aan. ‘Ligt er glas op de grond? Dan rapen ze dat op.’