‘Dit betekent dat onze klanten pas betalen als er extra winst is gecreëerd’, zegt Jeroen Logemann, een van de drie consultants van Popina. ‘Deze betaling is dan een percentage van de extra winst. Hiermee kunnen wij ondernemers weer op weg helpen zonder dat ze hiervoor risico lopen. Bijna al het risico nemen wij dus op ons omdat wij geloven dat onze hulp echt werkt.’
Met collega’s Teemu Kohtala en Ard Heijboer richt Logemann zich op alle facetten van een horecabedrijf. 'In de eerste fase van een project analyseren we de gehele bedrijfsvoering. Dit reikt van positionering tot klantervaring, financiële parameters en operationele processen. Vervolgens doen we samen met de ondernemer aan conceptontwikkeling en dragen we zoveel mogelijk oplossingen en verbeteringen aan.’
Ook bij implementatie ondersteunen Logemann en zijn collega’s door trainingen te geven en zelf nauw betrokken te blijven op de werkvloer. ‘Om te garanderen dat de veranderingen duurzaam zijn blijven we ook op langere termijn, minimaal een jaar, betrokken en helpen we progressie te monitoren en ondersteunen we in de finetuning van de hernieuwde onderneming.’
‘Onze hulp is erop niet gericht om een ondernemer op korte termijn wat lucht te bieden. We proberen echt de organisatie te transformeren en op zowel korte als lange termijn gezonder en winstgevender te maken. Met de horeca in zwaar weer kunnen vele een frisse blik gebruiken, met name als hier op korte termijn geen kosten aan verbonden zijn.’
No cure, no pay
Om die ondernemers in zwaar weer niet op korte termijn met nog meer facturen op te zadelen terwijl er door de lockdown in veel gevallen weinig tot niets binnenkomt, werken Logemann en zijn compagnons van Popina op basis van no cure, no pay. ‘En we zijn voornemens dat te blijven doen, ook als de horeca straks weer open is. We geloven in onze aanpak en in deze manier van werken.’