Horecabedrijven mogen gast om vaccinatiebewijs vragen

Horecabedrijven mogen gast om vaccinatiebewijs vragen

Restaurants, cafés en hotels mogen hun gasten om een vaccinatiebewijs vragen voor toegang tot hun bedrijven. Net als scholen, instellingen en evenementen. Dit zegt de Gezondheidsraad.

Horecabedrijven zoals restaurants, cafés en hotels hebben volgens de wet in principe de vrijheid om een vaccinatiebewijs te vragen bij de toegang tot hun voorzieningen als deze weer geopend zijn, schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. Datzelfde geldt voor scholen en organisatoren van evenementen. Een lichte maatregel is dit niet.

Zware maatregel – economie versus gezondheid

‘Een dergelijke maatregel vraagt altijd een afweging van belangen en mag niet leiden tot verboden uitsluiting, discriminatie of schending van privacyregels. De overheid moet erop toezien dat private partijen zich daaraan houden’, aldus het adviesorgaan.

Horecabedrijven zouden kunnen besluiten om een vaccinatiebewijs te vragen omdat ze de gezondheid van de gasten en medewerkers willen beschermen.

Belangenafweging

Volgens de Gezondheidsraad moeten private partijen (zoals horecabedrijven) altijd een belangenafweging maken. ‘Zij moeten kunnen aantonen dat het vaccinatiebewijs een gerechtvaardigd doel dient, noodzakelijk is om dat doel te bereiken, dat de voordelen opwegen tegen de nadelen en er geen minder ingrijpende manier is om het doel te bereiken’ stelt de raad.

Bij zo'n afweging kunnen economische belangen een rol spelen (iedereen toelaten) maar dus ook de wens om de gezondheid van de overige gasten en medewerkers te beschermen.

Het demissionaire kabinet is op dit moment niet van plan dwang toe te passen bij vaccinatie. De minister heeft de Gezondheidsraad om advies gevraagd over de ethische en juridische dilemma’s die rond dit onderwerp spelen.

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.