Poll: Controle op QR-code kost horeca omzet

Poll: Controle op QR-code kost horeca omzet

De invoering van de coronapas op 25 september pakt nadelig uit voor horecaondernemers. 61 procent van hen geeft aan dat ze omzet mislopen door de verplichte coronapas.

Op de stelling ‘Ik mis omzet met mijn horecabedrijf door de invoering van de coronapas op 25 september’, antwoordt 61 procent met ja. Voor 39 procent zorgt de verplichte check op de QR-code niet voor omzetverlies.

Er zijn 267 stemmen uitgebracht op de poll die Misset Horeca vorige week uitzette op Linkedin, in de groep en op de eigen pagina van Misset Horeca.

Sluitingstijd en terras

Bij een hele ruime meerderheid van de ondernemers kost deze coronamaatregel dus omzet. Los van de sluitingstijd van middernacht die daar nog bovenop komt en de eventuele extra kosten die gemaakt moeten worden om te kunnen controleren.

Sinds zaterdag 6 november moeten niet alleen gasten binnen, maar ook mensen die op het terras plaatsnemen hun QR-code en een identiteitsbewijs laten zien. Mondkapjes zijn niet verplicht in horecabedrijven.

Tegengeluid klinkt ook, bijvoorbeeld van een gast. ‘Ik check juist eerst bij een horecabedrijf of de QR-code er serieus en op een goede manier gecontroleerd wordt. Dan pas ga ik naar binnen. Ik denk dat deze nieuwe maatregelen niet alleen klanten zou kunnen kosten maar ook meer mensen naar de horeca zou kunnen trekken.’

Grote verschillen

Een ondernemer uit Breda laat weten dat bij hem de omzet op niveau blijft. ‘We hebben maar één afzegging gehad van een tafel van zes. Een van hen had geen QR-code en wilde ook niet testen. Verder levert het bij ons geen probleem op. Ook de controle niet. Gasten waarderen het juist wel.’

Een andere ondernemer - in bezit van twee zaken - ervaart grote verschillen. ‘In het dorp loopt het heel soepel en doet niemand moeilijk. Bij onze zaak in de stad missen we de oudere gasten en de allochtonen. Of ze durven niet meer, of ze vinden die QR-code te veel gedoe of ze hebben geen code. Waar het precies aan ligt, weet ik niet. Maar we missen wel gasten en dus omzet… En wederom door iets waar ik zelf geen invloed op heb. Dat gaat me steeds meer dwars zitten.’

Koen Bakker van het Hooihuis laat weten niet veel afzeggingen te krijgen sinds zijn restaurant in Roosendaal de qr code moet checken. 'Het zorgt wel voor irritatie bij gasten. Bij de een controleer je niet snel genoeg en bij de ander juist wel. Dat is jammer. Maar het aantal annuleringen of afzeggingen van partijen blijft bij ons wel binnen de perken.'