Google duikt in fraudeverhaal over hotels

Google duikt in fraudeverhaal over hotels

Google zegt serieus werk te maken van de vermeende fraude met hotels op Google Maps. Gisteren werd vanuit de hotellerie alarm geslagen over het misleiden van consumenten door zogenoemde 'tussensites'. Hotels lopen hierdoor boekingen op hun eigen site mis, terwijl de 'tussensite' commissie opstrijkt.

‘De klachten van hoteliers, die wij vanuit de pers hebben moeten vernemen, gaan we uiteraard serieus bekijken. We gaan graag het gesprek met ze aan en hebben inmiddels telefonisch contact opgenomen zodat we kunnen inventariseren met welke website er problemen zijn’, aldus communicatiemanager Mark Jansen van Google Benelux.

Jansen: ‘We hebben duidelijke richtlijnen over wat toegestaan is op Google Maps. Als iemand een voorbeeld van spammen vindt in een bedrijfsvermelding op Google Maps, kan men dit laten weten door dit formulier in te vullen. Wij nemen alle aspecten van spam zeer serieus en zullen spam-vermeldingen en spammers verwijderen uit het systeem’.

Google zegt horecabedrijven aan te moedigen om hun bedrijfsvermelding in Google Places te claimen. Jansen: ‘Op die manier kunnen bedrijven ervoor zorgen dat de meest accurate, upt-to-date informatie beschikbaar is voor gebruikers van Google Maps’.

Gisteren raakte de hotellerie in rep en roer toen Eric Baumann van Hoteliers.com MissetHoreca.nl wees op vermeende fraude met Google Maps. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) liet weten geschokt te zijn over de ontdekking en verder onderzoek te doen naar de materie.