Horeca tornt niet aan prijzen ondanks crisis

Horeca tornt niet aan prijzen ondanks crisis

Uit de horecabarometer over het derde kwartaal blijkt dat horecaondernemers meestal niet aan de prijzen van hun producten tornen. Iets meer dan twee op de tien verhoogde de prijzen. Maar er werden wel maatregelen genomen om een hogere omzet te behalen.

Hoewel slechts twee op de tien ondernemers de prijzen op de schop deed, werden er in de horecawereld wel andere maatregelen genomen. De meest genoemde maatregel is meer promotie, gevolgd door bezuinigen op het personeel.

Opvallend is dat vooral de fastservicesector het middel promotie heeft ingezet. 43 procent van de ondernemers in die sector gaf aan dit instrument vaker ingezet te hebben. In de drankensector lag dit cijfer op 26 procent, en in restaurants en hotels op 33 procent.

Andere middelen om de omzet op te schroeven zijn minder personeel, activiteiten of thema-avonden, bezuinigen op de inkoop en een nieuwe kaart. De meest opvallende en belangrijkste maatregel noemen ondernemers het bezuinigen op energie. Daar is 55 procent van alle ondernemers mee bezig.

Cijfers komen uit de horecabarometer van het bedrijfschap Horeca en Catering.