Kameropbrengst stijgt, F&B daalt

Kameropbrengst stijgt, F&B daalt

De kameropbrengst als onderdeel van de totale omzet stijgt, en het Food&Beverage aandeel levert wat in. De kameropbrengst bedraagt nu vijftig procent van de totale omzet, F&B veertig procent. Bij goedkopere hotels is dit juist weer omgekeerd. Dat blijkt uit cijfers van KPMG.

De kameropbrengst steeg het afgelopen jaar met twee procentpunt. In 2008 bedroeg het aandeel kameropbrengst nog maar 48 procent. F&B daalde met een procentpunt naar 49 procent van de totale omzet.

Opvallend is dat dit bij driesterrenhotels omgekeerd is. Daar is de kameromzet gedaald (van 54 procent van de totale omzet in 2008 naar 51 procent in 2009), maar het Food&Beverage aandeel juist gestegen (van 39 procent van de totale omzet in 2008 naar 42 procent van de totale omzet in 2009).

In goedkopere hotels is het aandeel F&B groter. In hotels tot 65 euro is het aandeel F&B als aandeel van de hele omzet 51 procent, terwijl de inkomsten uit de kamers maar 36 procent zijn.

Bij hotels van 65 tot 80 euro is het aandeel F&B 49 procent en bij hotels in de prijsklasse 81 tot 105 euro ligt het aandeel F&B en opbrengst uit kamerverhuur gelijk: 44 procent. De hotels die qua prijs daarboven liggen hebben allemaal een hogere opbrengst uit kamers dan uit F&B.

Cijfers komen uit een onderzoek van KPMG naar de hotelbranche.