nieuws

‘Reistrends 2011: Self-selector rukt op

Hotel

Individuele zakenreizigers bepalen ook volgend jaar steeds vaker zelf hun hotel. De zogeheten self-selector raadpleegt daarbij bijna alleen nog maar websites met reviews. Reisgidsen en reisagenten verliezen steeds meer terrein. Dat meldt de grootste hotelgroep ter wereld qua aantal kamers, InterContinental Hotels Group, op basis van eigen grootschalig onderzoek.

‘Reistrends 2011: Self-selector rukt op

IHG liet drieduizend frequent travellers die lid zijn van IHG’s Priority Club Rewards loyaliteitsprogramma onderzoeken naar hun reisgedrag en verwachtingen voor volgend jaar.

Daaruit blijkt dat de reiziger, nu de economie weer aantrekt, niet meer dezelfde is dan van voor de crisis. De hotelindustrie moet zichzelf heruitvinden, zo concludeert IHG.

Een van de reistrends voor 2011 is dat goedkopere zakenreizen blijven winnen aan populariteit. Het gaat hierbij om een wereldwijde trend. Bedrijven kiezen vaker voor minder en goedkopere hotelovernachtingen.

Self-selectors

IHG verwacht verder dat het aantal ‘doe-het-zelf zakenreizigers’ volgend jaar verder toeneemt. In de Benelux is nu al bijna 40 procent van de zakenreizigers zelf verantwoordelijk voor de keuze van het hotel. De opmars van de zogenaamde self-selectors betekent een uitdaging voor de hotelsector, concludeert IHG. Hotels moeten meer inspanningen doen om de zakenreiziger zelf als hun ‘third party selector’ te bereiken.

Reizigers vertrouwen bij het inwinnen van informatie over hotels steeds vaker op internet. Blogs en websites met consumenten reviews zijn vaker doorslaggevend bij de keuze van een hotel. Ruim 80 procent van de leden van Priority Club Rewards zegt dat zij zelf een review plaatst na een hotelbezoek. De helft zegt een hotel te kiezen op basis van reviews.

TripAdivor

TripAdvisor.com wordt daarbij als dé informatiebron genoemd. Slechts 10 procent van de vakantiereizigers raadpleegt kranten, reisgidsen en reisagenten om informatie in te winnen over een hotel.

Tenslotte voorspelt IHG op basis van onderzoek dat Adelaide in Australië één van de populairste vakantiebestemmingen wordt voor 2011. Gevolgd door Manilla, Mumbai en Doha in Qatar.

IHG beschikt wereldwijd over meer dan 4.500 hotels, verdeeld over wel honderd landen en samen goed voor meer dan 650.000 kamers. In ons land telt IHG tien hotels; één maal InterContinental, vier maal Crowne Plaza, vier maal Holiday Inn en één maal Holiday Inn Express.

Reageer op dit artikel