Hotels besteden te veel aandacht aan internetboekingen

Hotels besteden te veel aandacht aan internetboekingen

Hotels besteden te veel aandacht aan internetboekingen, terwijl deze vaak maar een klein deel van de omzet leveren. Dat blijkt uit een revenue-managementscan onder onafhankelijke hotels uitgevoerd door Jean-Pierre van der Rest en Kirsten Lang, experts op het gebied van revenue management.

'Hotels zijn erg bezig met de prijs. Per dag worden prijzen aangepast op basis van wat er in de boeken zit. Er wordt heel weinig aandacht besteed aan wat historische boekingstrends zijn. Gereageerd wordt op wat er nu in de boeken staat en wat de concurrent doet', aldus Lang in de nieuwe Misset Hotel die op 27 februari verschijnt.

Lang vervolgt: 'Hotels besteden vaak zo'n 80 procent van de aandacht aan iets waar nog geen 20 procent van de winst vandaan komt. Dan zie je dat we veel te veel zijn doorgeschoten met prijsmanagement via internet en ook in de afhankelijkheid van de OTA's.

In hetzelfde artikel merkt Van der Rest op dat door de technologische ontwikkelingen er een ander prijsbeleid gaat komen op het gebied van hotelkamers. De trend gaat volgens hem naar personal pricing. 'Op basis van je surf- en koopgedrag word je als consument ingedeeld in een profielgroep en geeft de computer je een prijs die is afgestemd op persoonlijke voorkeuren en interesses. Big data gaat daarbij een rol spelen', aldus Van der Rest.

Jean-Pierre van der Rest was jarenlang directeur onderzoek en lector Revenue Management aan Hotelschool The Hague. Kristen Lang werkte jarenlang voor diverse hotelgroepen in revenuefuncties en runt sinds 10 jaar een adviesbureau op het gebeid van revenue management. In Misset Hotel van 27 februari gaan ze uitgebreid in hoe hotels omgaan met revenue management en hoe zij de toekomst zien voor dit onderwerp.