Mercure hotels adopteren lokale brouwerijen

Mercure hotels adopteren lokale brouwerijen
AMSTERDAM - Speciaalbier in de hotelbar van het Mercure Hotel Amsterdam City. FOTO: DIEDERIK VAN DER LAAN

Lokaal of streekbier is in de gemiddelde hotelbar een zeldzaamheid. Met Around Beer brengt Mercure hier in de eigen hotels verandering in. Acht hotels in vijf verschillende steden hebben een lokale bierbrouwer 'geadopteerd'.

Het project ging eind november van start. De bieren van deze huisbrouwer worden in de bar verkocht. Op de kamers ligt het gelijknamige magazine, dat de gast alles vertelt over bier en de weg wijst naar de beste bierbars in de stad.

Ieder hotel heeft een plaatselijke brouwer geadopteerd. Mercure Hotel Groningen werkt samen met De Kromme Jat, Zwolle met Hettinga Bier, Den Haag met Kompaan, Amsterdam City met Oedipus, Amsterdam Centrum met De Prael en Schiphol met Jopen. In Tilburg worden de bieren van De Koningshoeven (La Trappe) geschonken en in Nijmegen Centre die van brouwerij Het Hert.

Lokaal geïnspireerd

Mercure Hotels richten zich in het algemeen al sterk op wijnen en lokale dranken, met het wereldwijde concept Flavours from the Cellar. Zo is ieder hotel vrij om zijn eigen koers te varen en te bepalen wat het meest toepasselijk is in hun lokale markt.

Volgens Shanna Holthaus, verantwoordelijk voor de pr bij Mercure Hotels, is ieder hotel sinds enige tijd ‘locally inspired’. Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met lokale leveranciers en hun producten. ‘Zo zijn we ook op het idee van de lokale bieren gekomen.’

Gasten sturen

De hotels die nu starten met Around Beer hebben zelf een lokale brouwer gezocht om mee samen te werken. ‘Dat is voor het verhaal achter het product ook veel leuker. Een stukje storytelling, omdat je weet wie de mensen achter het bier zijn.’

De enige voorwaarde was dat de brouwerij in de directe omgeving moet zijn gevestigd. ‘Zo kun je gasten er ook gericht naar toe sturen. Op die manier ben je als hotel ook echt van toegevoegde waarde voor de gast.’ Om de verkoop van het lokale bier in de hotels verder te stimuleren, staan bij de ingang van de hotelbar banieren en tafelkaartjes wijzen de gast op de verkrijgbaarheid van lokaal bier.

Magazine

Ter completering van het ‘bierproject’ werd eind november bij Mercure Hotel Tilburg het magazine Around Beer gepresenteerd. Hierin worden de acht brouwerijen waarvan het bier in de hotels wordt verkocht uitgebreid beschreven.

Andere artikelen in het magazine gaan in op het brouwen van bier. Ook worden er per stad vijf suggesties gedaan van cafés waar speciaalbier de boventoon voert. Het magazine ligt in een oplage van 10.000 exemplaren op iedere hotelkamer van de deelnemende hotels.

In Misset Hotel, de kwartaalspecial van Misset Horeca over de hotelbranche, die 11 december verschijnt staat een uitgebreide reportage over het Around Beer programma van Mercure.