Franchisenemers teleurgesteld in besluit Hampshire

Franchisenemers teleurgesteld in besluit Hampshire

Franchisenemers van Hampshire zijn teleurgesteld in het besluit van Hampshire Hospitality na de zomer alle eigen hotels om te vormen tot Eden Hotel. Hiermee is het merk Hampshire uitsluitend een franchiseconcept, waar binnen een paar jaar de stekker uit wordt getrokken. Franchisenemers zijn bang dat de service vanuit het hoofdkantoor de komende jaren niet meer de ondersteuning komt die ze nodig hebben.

Uit een interne memo die Hampshire aan alle franchisenemers stuurde en die in handen is van Misset Horeca, bleek eerder deze week dat de groep na de zomer gaat beginnen met de rebranding van alle 22 eigen hotels tot Eden Hotels. Dat wordt geen franchisemerk.

Hiermee blijft Hampshire dus uitsluitend als franchisemerk over, terwijl eind 2016 al werd aangekondigd dat Hampshire de franchiseconstructie wil afbouwen en in 2020 helemaal wil stoppen. Dat betekent zeer waarschijnlijk het einde voor het merk, al zegt Hampshire directeur Léon Dijkstra dat dit niet zeker is.

Hij noemt verkoop van het merk als mogelijke optie - overigens zei hij tijdens een vraag en antwoord-sessie met licentiehouders in januari nog dat het merk níet te koop was. Download de vragen en antwoorden hieronder.

Teleurstelling

Een franchisenemer die anoniem wenst te blijven, uit zijn teleurstelling tegen Misset Horeca. 'Als franchisenemers kunnen wij niet meer geloven dat Hampshire de komende jaren nog zijn verplichtingen kan nakomen. Wij worden op deze manier gedwongen vroegtijdig de contracten op te zeggen.'

De franchisenemer somt op waar wat hem betreft de frustratie zit. 'In april 2016 zijn de franchisecontracten nog verlengd. Toen werd een nieuwe strategie en andere franchisefee aangekondigd. Vanuit het hoofdkantoor werd verplicht om online alle eigen namen te verwijderen of te wijzigen.'

Dit werd volgens hem uitgevoerd door Hampshire, maar betaald door de franchisenemers, zo'n 1500 euro. En toen kwam eind 2016 de aankondiging dat contracten niet meer verlengd zouden worden.

Dijkstra zegt dat de service naar licentiehouders juist beter wordt na de rebrandingsoperatie. 'Onze collega's van het ondersteunend kantoor kunnen zich focussen op een kleinere club hotels. Dat werkt juist met twee merken prettiger als met één. Als een groep als Accor met gemak 16 merken kan verkopen, kunnen wij dat ook wel met twee.'

Hampshire wil licentiehouders die af willen van hun contract geen strobreed in de weg leggen. 'Wij willen dat iedereen zich happy voelt bij de club. We gaan geen boetes opleggen als hotels gedurende de looptijd het contract willen beëindigen.'

Gerommel binnen Hampshire

'In de zomer van 2016 werd door Hampshire nog een franchiseraad gevormd', gaat de franchisenemer verder. 'Begin 2017 zijn diverse mensen van het hoofdkantoor vertrokken, waaronder de sales&marketing manager en de franchisemanager.'

'Toch blijft Léon Dijkstra bij hoog en bij laag beweren dat de service aan de bestaande franchisenemers word voortgezet. Maar ik heb mijn twijfels. Ondanks onze eigen investeringen in het merk Hampshire van afgelopen jaar, worden we nu zo bij het oud vuil gezet.'

Dijkstra zegt dat gevoel wel te begrijpen. 'Ik snap dat het voor licentiehouders wat onverwacht kwam. Maar we willen juist transparant zijn en onze franchisenemers zo vroeg mogelijk in het proces informeren. Zelf weten we ook nog niet precies hoe alles zal verlopen.'

Hij benadrukt nogmaals dat de service vanuit het hoofdkantoor voor licentiehouders onverminderd en misschien wel beter zal zijn.

QA-Hotelvergadering.pdf

Download