nieuws

Groeiend aantal hotelovernachtingen vooral aan Nederlandse gasten te danken

Hotel 378

Het aantal hotelovernachtingen van Nederlandse gasten is sinds 2012 met 21 procent toegenomen. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten steeg met ‘slechts’ 7 procent. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport Stand van Leisure van Abn-Amro.

Groeiend aantal hotelovernachtingen vooral aan Nederlandse gasten te danken

Abn Amro ziet dat de toename in hotelovernachtingen in eigen land vooral ten koste gaat van campings. Terwijl juist verblijfsrecreatie (campings, vakantieparken en groepsaccommodaties) voor een groot deel afhankelijk is van Nederlandse gasten. ‘En daar wringt de schoen: Nederlanders hebben behoefte aan luxe op vakantie’, zegt sectoreconoom Leisure Sony Duijn van Abn-Amro. 

‘Het aantal campingovernachtingen van Nederlandse toeristen in eigen land daalde tussen 2012 en nu met ruim 14 procent. Het aantal Nederlandse overnachtingen in hotels in eigen land stegen daarentegen bijna 21 procent.’ 

Deze trend zet in 2018 naar zijn verwachting door: stijging van ruim 7% van het totaalaantal overnachtingen in hotels uit binnen- en buitenland, en een daling van 3% van het aantal campingovernachtingen.

Kansen verblijfsrecreatie

Voor verblijfsrecreatie liggen er volgens Duijn kansen door een mix van natuur, rust en luxe te bieden. ‘Hiermee ontstaan ‘luxe’ campings (glampings), met bijvoorbeeld een eigen badkamer, een gemeenschappelijke sauna of een boomhut als vergaderlocatie.’ 

Maar er liggen ook kansen bij het aanbieden van flexibel in- en uitchecken, een ontbijtservice, of elektrische fietsen. Bijna een vijfde van de campinggasten is bereid meer te betalen voor een verblijf als bijvoorbeeld ontbijt wordt aangeboden of (in een huisjespark of glamping) en/het bedlinnen regelmatig wordt verschoond, blijkt uit onderzoek van VacanceSelect. 

Ondanks dat 72 procent van de overnachtingen van toeristen in de verblijfsrecreatie uit eigen land komt, zijn er enorme stijgingen in overnachtingen vanuit België en Duitsland, gemeten vanaf 2012. Ondernemers die op de wensen van deze toeristen inspelen, profiteren daarvan. Bij het aanbieden van diverse activiteiten is het wel overigens belangrijk om de vernieuwde richtlijn pakketreizen goed te kennen.

Bekijk hieronder het rapport Stand van Leisure

Reageer op dit artikel