nieuws

Aftrap Dutch Hotel Award 2019: Het succes van morgen

Hotel 1209

Aftrap Dutch Hotel Award 2019: Het succes van morgen

De Dutch Hotel Award 2019 staat op het punt van beginnen. Vanaf vandaag is inschrijven voor de wedstrijd voor hotel managementteams geopend. Het thema van dezestiende editie van de Dutch Hotel Award (DHA) is: het succes van morgen.

‘De wereld verandert snel: wat vandaag een trend is, is morgen achterhaald’, licht initiatiefnemer van de Dutch Hotel Award 2019 Francesco Monaco toe. ‘Technieken die onlangs werden geïntroduceerd blijken spoedig hopeloos ouderwets.’

Ook de hotelsector ervaart dat, meent Monaco. Waar gasten niet lang geleden nog de zekerheid van een keten zochten, is men nu op zoek naar individualiteit, unieke concepten en nieuwe ervaringen. Eerst werd het kaartje op de badkamer met het verzoek om handdoeken op te hangen door gasten beschimpt en vervolgens was een hotel innovatief bezig als men een compleet MVO-programma had.

Relevant

‘Het boeken verliep vijftien jaar geleden vooral via GDS, fax en telefoon; nu voor meer dan de helft via machtige third parties – hoewel de tendens voorzichtig neigt naar rechtstreekse boekingen. Food & Beverage outlets in een hotel waren kostenposten die vooral saaiheid uitstraalden. Vandaag de dag bezoeken gasten graag mooie hotelbars en zijn bijzondere restaurantconcepten in hotels een hot item. Dus waar moet je als managementteam op inzetten om ook in de toekomst relevant – en vooral concurrerend – te zijn?’

Alles over Dutch Hotel Award

Alles over Dutch Hotel Award

Voor de 16e editie is de jury van de Dutch Hotel Award op zoek naar managementteams die hun creatieve en vooral visionaire ideeën weten om te zetten in concrete strategie. Teams die de sleutel hebben tot het succes van morgen. Want dat is het thema van de Dutch Hotel Award 2019: Het succes van morgen.

‘Er zijn veel meningen over de wijze waarop de gast van de toekomst kan worden geworven en behouden’, zegt Sander Allegro, jurylid en hospitality trendwatcher. ‘Is het leggen van de focus op MVO dat het verschil maakt? Moeten we terug naar de basis van puur gastheerschap? Is technologie leidend? Moet het accent liggen op branding, ofwel ‘waar staan we voor?’. Of zijn het juist partnerships: met wie werk je samen om wat te bereiken? Ik ben enorm benieuwd naar de visie daarop van de deelnemende managementteams.’

Inschrijven Dutch Hotel Award 2019

Inschrijven voor de Dutch Hotel Award 2019 kan tot maandag 8 april 2019, via de site van Dutch Hotel Award.

Vervolgens kijkt de jury kritisch naar de inschrijvingen en selecteert een top 10. Deze wordt op donderdag 11 april gepubliceerd op Missethoreca.nl. Na de inschrijvingen nogmaals te beoordelen op het invullen van het thema, brengt de jury dit terug tot een top 5 voor de halve finale. Deze wordt op woensdag 17 april gepubliceerd op Missethoreca.nl.

Deze vijf presenteren zich tijdens die halve finale in de Heineken Experience op woensdag 22 mei aan de jury middels een power pitch. Een dag later, op donderdag 23 mei, maakte de jury op Missethoreca.nl bekend welke drie hotels zijn doorgedrongen tot de finale en wat de finaleopdracht is.

In die finale bezoekt de jury op vrijdag 14 juni de hotels, waarbij elke team in exact twee uur de resultaten van de finaleopdracht presenteert en nog één keer de jury kan overtuigen waarom zij het beste managementteam is.

Op donderdag 20 juni maakt juryvoorzitter bas Tolmeijer middels een video op Missethoreca.nl bekend welk team het best presteerde in de finale en daarmee de Dutch Hotel Award 2019 wint. Op vrijdag 28 juni reikt de jury vervolgens de prijs uit in het winnende team.

Bekijk hieronder een video waarin Bas Tolmeijer de inschrijving aftrapt, gesteund door bekende namen uit de hotelscene als Charles van Goch, Erik-Jan Ginjaar en Dirk Beljaarts.

,

De jury

Jan van der Doelen van ING heeft, na bijna tien jaar als jurylid verbonden te zijn geweest aan de Dutch Hotel Award, het stokje overgedragen. Sjuk Akkerman, werkzaam als sector banker leisure bij ING, is zijn opvolger en zal binnen de jury vooral letten op de financiële onderbouwing van de presentaties van de deelnemers. Ook overleed vorig jaar tijdens de loop van de Dutch Hotel Award 2018 jurylid Theo Spies.

De jury van de Dutch Hotel Award bestaat uit de volgende leden:

  • Bas Tolmeijer, juryvoorzitter en eigenaar van Trust Hospitality
  • Francesco Monaco, initiatiefnemer DHA en eigenaar van Trust Hospitality
  • Marjon Prummel, hoofdredacteur Misset Horeca
  • Regine von Stieglitz, voorzitter college van bestuur Hotelschool Den Haag
  • Sjuk Akkerman, sector banker leisure ING Bank
  • Bart Meinen, sales directeur horeca Heineken
  • Sander Allegro, hospitality trendwatcher en eigenaar Allegro inn-ovations

15 winnaars

Dit zijn de winnaars van de DHA tot nu toe:
2018: Novotel Amsterdam Schiphol Airport
2017: Kruisherenhotel Maastricht
2016: Ink Hotel Amsterdam
2015: Hotel van Oranje, Noordwijk
2014: Postillion Deventer
2013: Pulitzer, Amsterdam
2012: Palace Hotel, Noordwijk
2011: Townhouse, Maastricht
2010: Papendal, Arnhem
2009: De Zon, Ommen
2008: Eden American, Amsterdam
2007: Château St. Gerlach, Valkenburg a/d Geul
2006: Des Indes, Den Haag
2005: Beaumont, Maastricht
2004: Delta Hotel, Vlaardingen

Dutch Hotel Award

De Dutch Hotel Award is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse onderscheiding voor het hotelbedrijf waarvan het managementteam zich op een unieke manier onderscheidend heeft gemanifesteerd. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten.

De organisatie kondigt de komst van een nieuwe sponsor aan: Bidroom. Het platform is een zogeheten Online Travel Community en pleit voor een commissievrije hotelindustrie. Inmiddels hebben ruim 120.000 hotels in 128 landen zich aangesloten.

Het concept onderscheidt zich van online reisbureaus (OTA’s) doordat het geen commissie rekent aan de hotels, waardoor het goedkoper is dan de bekende OTA’s. Bidroom werkt met een jaarlijks no cure/no pay membership model, waarbij men alleen bij bewezen succes een vaste bijdrage betaalt. Deze besparing wordt vervolgens gedeeld met de boeker die daardoor de beste prijs heeft. Het gevolg is een margeverbetering voor de hotelier.

De eigenaren van Trust Hospitality, Tolmeijer en Monaco, stapten vorig jaar in Bidroom. Uiteraard heeft het wel of geen zakendoen met Bidroom van een kandidaat voor de Dutch Hotel Award geen enkele invloed op de beoordeling van de hotels in de wedstrijd.

Medio maart wordt een compleet nieuwe portal gelanceerd met een aangescherpte propositie: zowel voor gebruikers als voor hoteliers. Bidroom biedt aan alle deelnemers van de Dutch Hotel Award een gratis activatie t.w.v. 299 euro.
Reageer op dit artikel