nieuws

Eten draait om ‘the sixth sense

Restaurant

Volgens Jeroen van Oijen van Culiversum foodconcepting, draait alles in eten om het ‘zesde zintuig’. Woorden als speelsheid, inspiratie, nostalgie, en ironie moeten terugkomen in je gerecht: die gevoelens moeten je gerechten opwekken.

Eten draait om ‘the sixth sense

Van Ooijen zei dit tijdens zijn presentatie op het Misset terras-top100 event in Scheveningen. Hij illustreerde een paar van die ideeën met echte gerechten. Bijvoorbeeld een toetje van verse aardbeien, die een enorme geur verspreidden dankzij een speciale geurtoevoeging. Dit zorgt bij hem voor herinneringen aan vroeger.

Een ander voorbeeld was de watermeloen die helemaal vol zat met wodka. Of een chocolademousse die gereserveerd wordt op een garde(zie foto). ‘Dat brengt een glimlach op het gezicht van je gast’, aldus van Ooijen. ‘Vroeger mochten je ook de lepel thuis bij mama aflikken. Dit is een knipoog naar die nostalgie.’

Naast dat van Ooijen inspiratie gaf voor eten, signaleert hij ook acht trends in eten:

• Food is Fashionable (in en uit de mode)

• Eten als Status Symbool (het zegt iets over wie jij bent)

• Individueel versus Gezamenlijk

• Finger Food (tapas style)

• Bio, Fair trade en Slow food

• Roots/Regionaal

• Retro food: reconstrueren van klassiekers

• Etnische smaken en New fusion

Deel 1 van de presentatie

Deel 2 van de presentatie

Deel 3 van de presentatie

Reageer op dit artikel