‘Toprestaurants mogen ook best wat losser en met humor hun gerechten presenteren’, vond Van Oijen tijdens zijn de inspiratiesessie op Markt op de Horecava. Aan de hand van een nieuwe collectie gerechten liet de eigenaar van Het Culiversum zien hoe je door uit te gaan van bepaalde emoties als angst, nostalgie en ironie tot nieuwe creaties kunt komen.
Zo presenteerde hij onder meer een garde met chocolademousse die het publiek al likkend van de garde mocht consumeren. Daarmee appeleerde de chef aan nostalgie: terugkeren naar het gevoel dat je vroeger als kind had als je bij je moeder in de keuken de garde mocht aflikken. ‘Het is een leuk idee maar niet voor de toprestaurants waar ik veel kom’, vond chef-kok Geoffrey van Melick, een van de toehoorders. Daarop liet Van Oijen weten graag meer humor in de presentaties in toprestaurants te willen zien.
Badeend
Humor was ook een inspiratiebron voor gerechtjes die Van Oijen liet zien via een beeldpresentatie. Zoals de gele badeenden die welke eetbaar bleken te zijn en gevuld waren met eendenlever. Hier speelt de emotie verrassing een rol. ‘Gasten durven het eerst niet op te eten en zijn dan verrast als het eendenlever blijkt te zijn.’