KHN: Boete bij niet leegeten bord is aardig idee

KHN: Boete bij niet leegeten bord is aardig idee

Het idee om restaurantgasten te laten betalen wanneer ze hun bord niet leegeten, valt goed bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Voorwaarde is wel dat restaurants deze zogehete boeteclausule vooraf helder communiceren.

Zaterdag meldde De Telegraaf dat het aantal restaurants dat gasten laat betalen voor het niet leegeten van hun bord, toeneemt. En dat steeds meer restaurants een boeteclausule instellen. Het gaat om restaurants waarbij gasten voor een vast bedrag onbeperkt kunnen eten.

‘Wanneer je het goed communiceert, is het wel een aardig idee. Maar vooraf helder communiceren naar de gast is belangrijk’, aldus KHN-woordvoerder Joris Prinssen.

Drie euro

De boeteclausule wordt veelal gebruikt in Aziatische restaurants in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Als voorbeeld rekenen restaurants voor het niet leegeten van een koude schotel één euro boete en bij een warme hap drie euro boete.

Reden van het instellen van deze boete is onder meer kostenbesparing, zegt meester Shao Ming Hu van Asian Palace in Leiden in De Telegraaf. ‘We vinden het vervelend om veel goed en vers voedsel te moeten weggooien’.