nieuws

Populariteit Franse wijn neemt toe

Restaurant

De Franse wijn is weer bezig aan een opmars in Nederland. Nadat Frankrijk jaren te lijden had onder de concurrentie van de nieuwe wijnlanden, zit er sinds 2006 weer groei in de verkoop van Franse wijn.

Populariteit Franse wijn neemt toe

Dat werd duidelijk tijdens een nieuw evenement van het promotiebureau voor Franse landbouwproducten en levensmiddelen bij de wijnacademie van Peter Klosse in Hoog Soeren.

Daar werd een Franse wijntest gehouden onder zo’n vijftig genodigden. Zo’n onderzoek op internet onder ruim 8000 mensen legde onder andere bloot dat Nederlanders vooral houden van frisse en strakke wijnen.

Het volume van de Franse wijn is in Nederland in 2006, ten opzichte van 2005, met 3,3 procent gestegen. Daarmee is Nederland een van de grootste afnemers van wijn uit Frankrijk.

Nu is de wijnconsumptie in Nederland al jaren aan een opmars bezig. Deze is sinds 2001 met 14,3 procent toegenomen tot 3,6 miljoen hectoliter in 2005, maar daar profiteerden de Fransen niet altijd van. Het grote publiek ontdekte wijn uit landen als Zuid-Afrika, Australië, Nieuw-Zeeland, Chili en de Verenigde Staten (Californië).

Dat nu Frankrijk is herontdekt, heeft volgens vinoloog en smaakprofessor Peter Klosse alles te maken met de trend dat mensen weer op zoek zijn naar de bron, de oorsprong van de dingen.

‘Het is ook elegantie die Franse wijnen ontegenzeggelijk hebben. Uiteindelijk zijn ze subtiel en erg goed. Dan hebben wijnen uit de nieuwe wereld toch vaak net iets te veel opsmuk; zeg maar die dame met te veel make-up. Wel leuk voor een avond, maar de volgende dag …’, aldus Klosse.