Explosieve groei doe-het-zelf-restaurants

In de Verenigde Staten groeit het aantal zogenaamde build your own restaurants explosief. Volgens het gezaghebbende Amerikaanse onderzoeksbureau Technomics groeien de BYO-restaurants, waar gasten zelf hun gerecht kunnen samenstellen, drie keer zo hard als de gewone horeca.

Doe-het-zelf-restaurants als Chipotle en Mean Greens hebben de wind flink in de rug. Volgens Darren Tristano van Technomics is het bouw-je-eigen-concept vooral populair bij de zogenaamde millennials: ‘Ze vallen voor de snelheid, kwaliteit en de eigen invloed op het gerecht.’  De onderzoeker meent dat de BYO-trend de komende jaren stevig zal doorzetten.

In 2014 groeide de fast-casual industrie in de VS met 13 procent naar een omzet van 39 miljard dollar. De omzet van de  totale horeca steeg vorig jaar met 3,8 procent naar 466 miljard. Opmerkelijk is het verschil in groei van het aantal vestigingen. Dat aantal groeide in het segment fast casual met 9 procent, tegen slechts 1,3 procent voor de totale horeca.

Met een omzetplus van 22 procent groeide de pizza-branche het hardst. Verantwoordelijk daarvoor zijn  snel groeiende ketens als Blaze Pizza. Een andere snelle groeier is de Mexicaanse keuken, Zo groeide de omzet van Chipotle Mexican Grill met  bijna 28 procent.