Hazen doet deze oproep omdat de creditcardmaatschappij te hoge tarieven berekent, zo schrijft Elsevier.nl.
‘Na jarenlange onderhandelingen waarin American Express de soepelheid van een stoeprand heeft betracht, hebben we er genoeg van’, aldus Hazen. Hazen vindt dat American Express te veel in rekening brengt voor betaling met de kaart.
Hazen zegt dat Visa of Mastercard zo’n 1,5 procent van de betaling in rekening brengen. American Express zit volgens hem tussen de 2,95 en 3,85 procent. Volgens Hazen kost dat de hotelsector miljoenen per jaar.
'Marginale kaart'
Hazen hoopt dat hoteliers in Nederland in actie komen tegen de kaartmaatschappij. Dat is heel eenvoudig stelt Hazen. ‘Je vraagt gasten simpelweg of ze met een andere kaart kunnen betalen. Als ze geen andere kaart hebben, kun je bij vaste gasten vragen of je de rekening op kunt sturen. Ik mag hopen dat het een marginale kaart wordt’, aldus Hazen.
American Express waarschuwt in Het Financieele Dagblad hotels voor klantverlies bij weigering van hun kaart. Verder ontkent ze dat er onderhandelingen zijn geweest met KHN over hun tarieven. ‘We hebben alleen uitleg gegeven over onze tarieven’, aldus een woordvoerder van American Express in de zakenkrant.