'Alles voor de aandacht en zeker niet voor de branche', twitterde John Van Holst, van Cafetaria Eethuis van Holst in Dongen als reactie op een tweet van Albert van Beek van Manneken Pis over de introductie van de wietsaus. Van Beek meldde daarin trots overspoeld te worden door de media en al vijf radio en vier TV-interviews achter de rug te hebben.
Van Holst vreest voor imagoschade voor de branche. 'We proberen met z'n allen de cafetariasector op een goede manier neer te zetten en dan gebeurt dit. Hier worden we allemaal mee geïdentificeerd.' En hoewel er geen werkzame stof zit in de fritessaus met wietaroma denkt hij toch dat er een kwalijke invloed vanuit gaat. 'Dan zeg je tegen een klein kind dat het geen kwaad kan.'
Alleen maar leuke recties
Van Beek vindt die reactie overtrokken. 'We krijgen eigenlijk alleen maar leuke reacties. Bovendien vertellen we duidelijk dat er geen THC (de werkzame verdovende stof, red.) in zit.'Hij ziet het vooral als een leuke en ludieke gimmick. 'Het is overigens best een aparte saus geworden. Iedereen weet hoe wiet ruikt maar niemand hoe het smaakt. Ik denk dat het zelfs een blijvertje is.'
Van Beek, die werd geïnspireerd door de henneplucht die regelmatig rond zijn zaak op het Amsterdamse Damrak hangt, is nog steeds verbijsterd van alle (media)-aandacht. 'Ik had alleen verwacht lokaal wat publiciteit te krijgen.' De reacties, inmiddels ook meer dan duizend tweets, zijn overwegend positief. 'Volgens mij is deze aandacht juist goed voor de branche. Frites komt zo juist op een leuke manier in de media.'