Een volle tent, dat is 'gewoon mazzel'

Een volle tent, dat is 'gewoon mazzel'

Hardwerkende vakmensen die veel succes boeken met hun zaak, delen één frustatie. Ze liggen er niet van wakker, ze halen hun schouders er zelfs een beetje over op, maar ergens steekt het ze wel. Collega's die werken in een veel minder drukke zaak in dezelfde stad, noemen de drukte bij de ander namelijk 'gewoon mazzel'.

Ondernemers die dagelijks alles doen om een zaak tot volle bloei te laten komen, er met man en macht aan werken en niks aan het toeval overlaten, kun je niet méér krenken dan net te doen alsof al die inspanningen niks te maken hebben met het succes.

'Jij hebt het gewoon druk omdat je op zo'n goede locatie zit.' 'Jij hebt het gewoon druk omdat er toevallig een paar blaadjes over je hebben geschreven.' 'Het loopt bij jou alleen maar goed omdat je mazzel hebt met je terras.' Je antwoord nog: 'Maar wij hebben helemaal geen terras', zeggen ze toch nog: 'Dan komt het daardoor!'

Het is te kort door de bocht om te zeggen dat succes simpelweg een keuze is. Volgens mij kun je het wel zo zeggen: succes wordt altijd bepaald door de keuzes die je maakt. En steeds weer de goede keuze maken, dat is geen toeval meer. Dat is het resultaat van heel serieus en professioneel met je werk bezig zijn, samen met je team. Ondernemers die steeds bezig zijn met het zoeken naar de juiste frequentie, die weten dat de tijd van het jaar, de stand van de dag van invloed kunnen zijn op de helderheid van het signaal. Iedere dg werken aan details, steeds maar weer met elkaar in gesprek over hoe het nog beter kan. En dan komt je buurman je gewoon vertellen dat je gewoon mazzal hebt.

'Welterusten buurman, slaap maar lekker ui morgen en de rest van de week. Sorry als we je wakker maken, we beginnen namelijk vroeg!'

Vorig jaar kwam ik in meer dan 300 verschillende horecabedrijven. Het valt me altijd op dat ondernemers die echt een investering in inspiratie, training en concept zouden moeten doen dat nalaten, en zij die het gewoon al heel goed doen altijd honger hebben naar verbetering. Tijdens de Horecava sprak ik Jos Burgers op het SVH-congres. Hij verwoordde het zo: 'Ik ga u iets vertellen wat u vermoedelijk al weet. De mensen die er niet zijn, dat zijn de mensen die het eigenlijk 't beste kunnen gebruiken!'

Bekijk deze collectie

Financieel gezond

Bij het exploiteren van een horecazaak komt enorm veel kijken. Vooral op financieel gebied. In deze collectie staan tips & tricks om het rendement van je horecazaak te verhogen. Ook bevat de collectie kennisartikelen over financiering en (het voorkomen van) faillissement.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.