Het rapport is een blauwdruk voor het marketingbeleid van toeleveranciers. Naast de behandeling van de onderzoeksresultaten is het rapport aangevuld met data-analyses van alle economisch actieve bedrijven in de horeca, deskresearch en onderzoeksresultaten uit de Investeringsmonitor Horeca 2016.
Cateraars koploper
Uit het Marketingrapport Horeca 2016 blijkt dat naast het bieden van beleving duurzame, verse en gezonde voeding sterk in trek zijn onder consumenten. Gasten focussen zich meer en meer op gezonde voeding, waardoor verse, duurzame en streekproducten erg populair zijn. Cateringbedrijven en kantines spelen hier het beste op in en zijn binnen de horeca koploper als het gaat om het inkoopwaardeaandeel van verse ingrediënten voor het verstrekken van spijzen/maaltijden.
Vers
Gemiddeld vertegenwoordigt 44 procent van de inkoopwaarde van food van een horecagelegenheid de inkoop van verse ingrediënten voor het verstrekken van spijzen/maaltijden. Onder de cateraars en kantines is het inkoopwaardeaandeel met 57 procent het grootst. Restaurants liggen met 48 procent van de inkoopbestedingen aan food-producten ook boven het gemiddelde van de gehele horecabranche. Slechts een kwart van de inkoop van food onder de cafés heeft betrekking op verse producten. Bij cafés wordt bijna de helft van de inkoopwaarde van food-producten besteed aan diepvriesproducten.