IJssalon van het Jaar ziet omzet omhoogschieten

IJssalon van het Jaar ziet omzet omhoogschieten

Als je uitgeroepen wordt tot IJssalon van het Jaar, hoop je dat natuurlijk terug te zien in de cijfers. IJs & Spijs, de winnaar van 2017, draait dan ook het beste voorjaar sinds de start in 2007.

De ijssalon in Haps profiteert van de titel IJssalon van het Jaar én van het mooie weer. ‘We hebben niets te klagen’, glunderen de eigenaren Mark en Jade van Gaal. ‘De omzet is de afgelopen maanden verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, echt ongekend.’

Gunstig weer

De meeste ijsverkopers doen prima zaken in de gunstige weersomstandigheden van de laatste weken. ‘De temperatuur is hoog en de zon laat zich vaak zien. Dat doet de ijsverkoop goed’, weet Mark van Gaal van IJs & Spijs in Haps als geen ander. ‘Het beeld is een stuk beter dan vorig jaar, toen viel het voorjaar wat tegen en kwam alles veel later op gang.’

Droomstart

De Meesterijsbereider hoort dezelfde geluiden bij collega’s. Iedereen maakt een tevreden indruk, stelt Van Gaal. Daarbij komt dat het economische tij ook meezit. Dat is positief voor de branche. Volgens hem is de lente vaak bepalend voor een goed of juist een minder goed ijsseizoen. ‘Slechte eerste maanden kun je vaak niet meer goedmaken tijdens de rest van het seizoen. Dat is gewoon een feit. Wat dat betreft is dit een droomstart. Wat natuurlijk meespeelt, is dat we zijn uitgeroepen tot de beste ijssalon van het land. Dat heeft heel wat losgemaakt.’

ijssalon

Nieuwe mensen in de ijssalon

Van Gaal merkt dat aan de enorme drukte. Naast de vaste klanten ziet hij regelmatig nieuwe mensen in de zaak. ‘Ze komen werkelijk uit het hele land. Dat had ik nooit verwacht. Laatst waren er mensen uit Amsterdam. Ik zeg je, voor een ijsje reden ze heen en weer. Heb ik ze maar een toeristisch boekje van het gebied gegeven, haha.’

Zijn vrouw noemt de situatie rondom de verkiezing indrukwekkend. ‘Ik wist niet dat de titel zoveel impact zou hebben. Je hoort dat wel van vorige winnaars, maar je kunt je er vooraf geen voorstelling van maken. Je komt in een rollercoaster terecht en wordt de eerste tijd geleefd.’

Hectische maanden

De ijssalonhouders moesten wennen aan de nieuwe werkelijkheid. De grote toeloop lijkt een structureel karakter te krijgen. Er moest nieuw personeel worden aangetrokken en ingewerkt. Na twee hectische maanden is er weer wat meer rust, al is het nog steeds drukker dan ooit. Na het grote feest, de nasleep en de omschakeling zijn de ijsscheppers klaar voor de zomer. ‘Een blij en trots gevoel overheerst. We genieten er nog steeds iedere dag met volle teugen van.’

Meer over IJs & Spijs in de eerstvolgende editie van Snackkoerier, die 16 juni verschijnt. Kijk hier voor het digitale magazine.

Maak kennis met Snackkoerier