En niet hier en daar een dappere avonturier, nee op dit soort dagen trekt Nederland er massaal op uit. Wanneer je aan een willekeurig team horecamensen vraagt wat de meest verkochte dranken op die eerste terrasdagen zullen zijn, krijg je de volgende antwoorden: rosé, witbier, ice tea, Corona en gin-tonic. Alleen ze geven je de juli-antwoorden en niet de maart- antwoorden… En dus worden veel bedrijven ieder jaar verrast door de werkelijke bestellingen op zo’n dag: warme chocolademelk, koffie, thee en hier een daar een glas bier.
Twee jaar geleden zat ik op die eerste terrasdag op een terras in Zandvoort aan Zee. Om het mild uit te drukken: ik was niet de enige. Ik zag hoe het in deze strandtent volledig uit de hand liep. De wachttijden liepen op en lang niet iedere gast bleef op z’n plaats zitten. ‘Toch wel fris in de wind, we gaan toch liever naar binnen!’
‘Weet u hoe lang het nog duurt?’ ‘Je kon toch weten dat het druk zou worden, waarom staan er niet meer mensen?’ Ik was na veertig minuten nog niet geholpen, dus koos eieren voor mijn geld. We vertrokken richting een ander paviljoen. Daar aangekomen plantte een groot krijtbord een zaadje in ons hoofd: ‘Welkom! Het is lekker druk, maar onze heerlijke warme chocolademelk serveren wij supersnel’.
We gingen zitten aan een tafeltje en een vriendelijke man kwam naar ons toe en zei: ‘Goedemiddag! Lekker warme chocolademelk allebei?’ ‘Ja graag!’, zei ik, maar mijn vrouw keek nog bedenkelijk. ‘Iets anders kan natuurlijk ook, duurt alleen wat langer want we hebben alleen de chocoladetap op het terras staan’, wijzend naar een soort bar midden op het terras.
Twee minuten later zaten wij allebei met een grote mok warme choco te genieten van wat hier gebeurde. Ze hadden het voor elkaar. Ze waren voorbereid, wisten wat er ging gebeuren en hadden een plan. Zeker 70 procent van de gasten op het terras warmde de handen met een grote gele mok in hun handen. Gasten die iets anders wilden, werden ook vlot geholpen en hadden de keuze van de kaart. ‘Het is nog maar maart, kies iets lekkers uit onze beperkte kaart!’ stond er letterlijk op.
Of het nou de eerste, de drukste, de heetste of een verregende terrasdag wordt: stel jezelf deze vraag: op welke vraag zal morgen iedere gast antwoorden met ‘Ja, graag!’ Maak een plan en houd de regie. Maak er het allermooiste terrasseizoen ooit van!
Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid.