Spread the love: bouwen aan succesvol product doe je samen

Spread the love: bouwen aan succesvol product doe je samen
Een van de prijswinnaars: Brasserie Nu uit Kerk-Avezaathe

Geïnspireerde en enthousiaste medewerkers zijn het belangrijkste ingrediënt in het bouwen aan een product of merk. Wanneer je oprecht betrokken bent, straalt dat direct op je klanten af en verspreidt de liefde zich vanzelf. Hoe ze dit weten bij Coca-Cola? Uit de praktijk!

Huwelijksaanzoeken, prille en gevorderde liefdesjubilea, fotocollages, pizza’s in de vorm van hartjes en zelfs nagespeelde Coca-Cola ‘light break’-commercials (inclusief shirtless tuinman!).

De Fuze Tea Valentijnsactie 2019 leverde een hoop originaliteit, hilariteit en reuring op. Bij horecaondernemers en hun medewerkers, maar ook bij onze eigen buitendienst. Tijdens deze actie draaide het niet om verkoopcijfers, maar over enthousiasme en passie voor het vak.

Horecamedewerkers, bedankt!

Croissanterie Reijerwaard-Barendrecht

Het begon vorig jaar als een spontane actie: een bedankje voor alle horecaondernemers die ons nieuwe ijsthee-merk in hun assortiment hadden opgenomen. Onze ambassadeurs gingen persoonlijk bij de ruim 3.000 zaken langs, brachten leuke attenties mee voor medewerkers en gasten, en introduceerden een nog leukere online actie om zowel de ijsthee als de horecazaken in de kijker te spelen.

Het bedankje werd een groot succes. Maar liefst 25 procent van de bezochte horecaondernemingen deed mee aan onze challenge; het maken en uploaden van een originele foto waarin de ijsthee centraal stond, en de reacties waren overweldigend. Herhaling van de actie stond dan ook dit jaar buiten kijf. Deze keer konden onze klanten zowel foto’s als filmpjes inzenden.
Het leverde meer dan 200 Instagram-inzendingen op -een bewust gekozen social medium, waar iedereen bekend mee is en dat veel exposure oplevert. Uit al deze inzendingen selecteerden we vijftien winnaars.

Waar is nu echt vraag naar?

In feite is de Valentijnsactie ontstaan door écht goed te kijken naar wat leeft bij de klant. In de ontwikkeling van Fuze Tea, een fusie van thee-extracten, vruchtensap en kruidenextracten, hebben we dit eveneens gedaan.

Frisdrankliefhebbers blijken geïnteresseerd in innovatieve smaakcombinaties (87 procent is hier naar op zoek*1), lekkere smaak (drijfveer voor 97 procent*2), variatie (74 procent wil iets te kiezen hebben*1), weinig calorieën en verantwoorde productie*3.

Dus creëerden we een combinatie van all time favorites en unieke smaken: de populaire klassiekers Black Tea Sparkling en Black Tea Lemon, plus de bijzondere fusiesmaken Green Tea Mango Chamomile en Black Tea Peach Hibiscus. De cijfers bewijzen inmiddels dat traditioneel en vernieuwend werkt: outlets mét een derde of vierde smaak zien tot 15 procent meer afzetgroei. *4

Kijken naar behoefte deden we tegelijkertijd bij de horecamedewerkers. Zij zijn tenslotte uiteindelijk degenen die de beleving voor de gasten neerzetten.

Jacquelin Pastoor, mede-eigenaar De Koffiepot in Hoogeveen: 'Het personeel was heel enthousiast. Onze oneliner You can’t reFUZE this! is zelfs overgenomen door andere bedrijven'.”

We vroegen hen daarom naar trends en behoeften, namen dit mee in de creatie van de ijstheevarianten en ontwikkelden samen een (stapelbaar) perfect serve-glas, waarin smaak en geur optimaal tot hun recht komen. Het resultaat: een product dat zij daadwerkelijk graag verkopen.

Succes draait om creatief nadenken over hoe je de gast kunt verrassen. En deze missie gaat hand in hand met betrokkenheid en plezier. Onze collega’s op pad ervoeren het als een feestje om de actie op te zetten en om de horecaondernemers ter plekke verrassen.

“Je komt eens niet iets halen, maar juist iets brengen.” Hun enthousiaste benadering werkte bovendien aanstekelijk. Met de leuke, en vooral lieve Valentijns-stickers, bezorgden de horecamedewerkers op hun beurt gasten en collega’s een glimlach op het gezicht. Zo werd de ijsthee-liefde automatisch verder verspreid.

De kracht in het succesvol uitbouwen van een (nieuw) merk zit vooral in een goede samenwerking, kunnen we concluderen. Om gasten goed te kunnen informeren en te stimuleren om de unieke en verrassende smaken van jouw product te proeven, zijn geïnspireerde en enthousiaste medewerkers onmisbaar.

Spruit in Barendrecht

Samen met horecaondernemers en hun medewerkers maken wij ons op voor een geweldig mooie zomer!

Dit artikel is gesponsord door Coca-Cola European Partners Nederland

Bronnen:

*1 Tea Usage & Attitude Research, March 2016
*2 Nielsen, Segment Growth ’18 YTD P4 vs. ’17
*3 De thee die in Fuze Tea wordt verwerkt, is duurzaam ingekocht via Rainforest Alliance en in 2019 bestaat 50 procent van alle flesjes uit gerecycled PET
*4 Casual Dining & Café bar Data 2018