42 bierbrouwers slaan handen ineen voor nieuw bier

42 bierbrouwers slaan handen ineen voor nieuw bier

42 Nederlandse bierbrouwers gaan gezamenlijk, in paren van twee, een nieuw bier brouwen. In het kader van de Week van het Nederlandse Bier wordt vrijdag 17 mei voor het eerst de landelijke Collaboration Brews gelanceerd bij verschillende brewpubs, cafés en proeflokalen door het hele land.

Door middel van een trekking zijn er begin maart 21 duo’s gevormd. Elk duo bierbrouwers heeft een opdracht meegekregen in de vorm van een brede biersuggestie zoals ‘Tropische verrassing’ en ‘Er is niks mis met een klassieker’ of ‘Peper en thee’.

De komende weken werken de duo-brouwerijen nauw samen om een bier te brouwen. Het nieuwe bier wordt door beide brouwerijen op de markt gebracht. Daarnaast zullen de deelnemende brouwerijen tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei ook de mogelijkheid bieden de bieren te proeven.

Bierbrouwers openen deuren

De Week van het Nederlandse Bier wordt feestelijk geopend tijdens het Nederlands Bierproeffestival in de Grote Kerk in Den Haag van 16 t/m 18 mei. Op het festival presenteren ruim 40 Nederlandse brouwerijen meer dan 250 verschillende bieren en wordt het Beste Bier van Nederland 2019 bekendgemaakt.

Bierexperts kunnen hun kennis testen tijdens de Pubquiz WeekNLBier op dinsdag 21 mei. En de week sluit af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei waar men bij tientallen brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de opendagen.

Honderden bieractiviteiten in de Week van het Nederlands Bier Bierbrouwers

Programma Week van het Nederlandse Bier

· 16 mei t/m 26 mei: Meer dan honderd bieractiviteiten door het hele land
· 16 mei: officiële opening van de Week van het Nederlands bier + bekendmaking Beste Bier van Nederland 2019
· 16 mei t/m 18 mei: Nederlands Bierproeffestival Den Haag
· 17 mei: Lancering Mega COLLAB
· 21 mei: Pubquiz WeekNLBier
· 24 mei t/m 26 mei: Nederlandse Brouwerijdagen

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier.