Bruisend team Jaz Amsterdam wint Dutch Hotel Award 2019

Bruisend team Jaz Amsterdam wint Dutch Hotel Award 2019
Jaz Amsterdam wint Dutch Hotel Award 2019

De zestiende editie van de Dutch Hotel Award gewonnen door Jaz Hotel Amsterdam. Het zilver gaat naar GuestHouse Hotel in Kaatsheuvel, Blooming Hotel in Bergen pakt brons. In de finale van de Dutch Hotel Award 2019 presenteerden de drie managementteams zich elk twee uur in hun eigen hotel aan de jury. En dat deed het team van Jaz Amsterdam het meest overtuigend.

Het thema van de Dutch Hotel Award 2019 luidde ‘Het succes van morgen’. Volgens de jury laat Jaz Amsterdam zien op heet veel vlakken bezig te zijn met de toekomst. Of het nu de nieuwste technologieën zijn, een toekomstgerichte visie op medewerkers of het bezig zijn met het terugdringen van voedselverspilling.

Waar het voor Amsterdamse hotels niet vanzelfsprekend is voldoende personeel te vinden, is dat voor Jaz geen probleem. Ze zoeken naar eigen zeggen de ‘young, wild & free’, en dat lukt ze. Dit hotel spreekt de taal van jongeren in plaats van corporate taal. Neem alleen al de functiebenamingen: alle functies hebben een naam met een muzikale twist. Zo is Marjolein Bruschke geen general manager maar ‘band leader’.

Dat klinkt misschien geforceerd, maar het team van Jaz weet het op een geloofwaardige manier neer te zetten. En dat team bruist. Ze stralen plezier uit en zijn loyaal aan elkaar en het hotel. En ze durven buiten de door Deutsche Hospitality, waar het hotel onder valt, gestelde lijntjes te kleuren. Al wordt dat niet altijd in dank afgenomen. Zo liet het team speciaal voor de DHA eigen Nikes aanrukken: witte met Jaz-paarse rand en swoosh, met ook de hotelnaam op de hiel. En ze zijn er zo blij mee dat iedere medewerker met een vast contract ze nu krijgt. Maar ‘Berlijn’ was not amused over de actie, de schoenen staan immers niet in het kledingbeleid.

Ondanks dat dit een op de tekentafel van een groot hotelbedrijf bedacht concept is, voelt het wel oprecht en origineel. En dat concept is fris en modern, en daarmee ook klaar voor de toekomst. Knap voor een hotel dat onder een ietwat stoffige Duitse hotelgigant valt.

Ook technologisch loopt het hotel voorop, gasten kunnen hun kamers openen met hun smartphone.

Muziek

Rode draad in dat concept is muziek, wat op alle mogelijke plekken terugkomt. En niet alleen naar buiten, ook intern. Zo hangen bij het medewerkersrestaurant de door medewerkers opgestelde vertalingen van de missie (hier promises geheten) en bij elke promise staat dan een qr-code die linkt naar een passend muzieknummer.

Dit geeft maar aan dat muziek niet alleen een gimmick is, iets wat wordt gebruikt in marketing. Het zit écht diep in de vezels van dit hotel. Zelfs een groot deel van de gasten heeft iets met muziek: op dagen dat bij buurman Ziggo Dome – er is zelfs een interne doorgang – een concert is, bestaat 80 tot 90 procent van de hotelgasten uit concertgangers of artiesten en crew.

Ook tijdens het jurybezoek in de finale van de Dutch Hotel Award speelt muziek een grote rol. Zo is er live muziek in de lift en rijdt buiten een tuktuk met een gitarist erin die op verschillende plekken opduikt.

Het winnende managementteam

  • Marjolein Bruschke - General Manager a.k.a. the Band Leader
  • Melle van der Meulen - Operations Manager a.k.a. the Orchestrator
  • Cynthia Schoonderwoerd - Booking office manager a.k.a. the Producer
  • Susanne Smeekes - Front Office manager a.k.a. the Chief Guest Entertainer
  • Saskia Harte - Food & Beverage manager a.k.a. the Stage Designer
  • Sander van Dongen - Executive Chef a.k.a. the Chief Flavor Expert
  • Jay Raghoenath - Finance manager a.k.a. the Box Office Bean Counter   
  • Nick Verleun - Executive Assistant a.k.a. the Choreographer

Klein verschil, hoog niveau

Het verschil tussen goud, zilver en brons was uiteindelijk heel klein: het niveau van de finalisten was zonder uitzondering torenhoog. Bij Blooming werd een mooie verbinding gelegd tussen verleden en toekomst. Het complex in de Bergense duinen is oud, met onder meer gebouwen uit de 17e eeuw en begin 20e eeuw. Maar in die omgeving staat een bedrijf wat heel erg in het heden leeft en daarbij ook nadrukkelijk naar de toekomst kijkt. Zo is met medewerkers heel bewust gewerkt aan de toekomstvisie, die toepasselijk bloomprint (van blueprint) heet.

Door de historie van het comlex als volkshogeschool, is het een opleidingshotel voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Duurzame Dopperdeal

Op duurzaamheidsgebied is directeur van Blooming Mike Bosman een samenwerking aangegaan met Dopper. Door het hele hotel zijn watertappunten aangebracht en vergadergasten krijgen geen flessenwater op tafel maar flesjes van Dopper die ze zelf kunnen vullen. Dit kost Blooming €100.000 omzet aan ‘zakelijk water’ en de investering bedraagt ook zo’n €100.000. Maar Bosman telt die twee ton lachend neer, omdat hij erin gelooft.

Ook is een eigen composteermachine aangeschaft, voor het restafval van de keukens. Met de compost worden de tuinen bemest, waar de keuken dan weer groenten en kruiden uit haalt.

Met het oog op de toekomst wordt in januari de hele f&b verbouwd, waarbij het hotel drie weken dicht gaat. Daarna is veel wat nu nog op papier gaat, gedigitaliseerd.

Leunen op de Efteling

De historie bij GuestHouse Hotel in Kaatsheuvel is een stuk korter: het hotel opende exact een jaar geleden op het dak van een grote Albert Heijn. Entree en restaurant zijn op de begane grond, receptie, kamers en daktuin liggen op de winkel.

Het hotel is nauw verbonden met de Efteling, waar eigenaar Coen Schelfhorst onder meer Bosrijk mee hielp ontwikkelen. GuestHouse is een van de vier preferred hotelpartners van het attractiepark.

Tijdens de ontwikkeling zin de plannen ook veel besproken met de Efteling, zodat er aansluiting is. En omdat de Efteling haar groei komende jaren vooral uit buitenland moet halen, mikt het hotel ook nadrukkelijk op internationale gasten.

Omdat het overgrote deel van de gasten naar Kaatsheuvel komt voor die Efteling, brachten Schelfhorst en zijn team vooraf de guest journey in kaart aan de hand van echte gezinnen die bij hotels in de buurt verbleven en naar de Efteling gingen.

De uitkomsten van dit onderzoek, in samenwerking met studenten van (toen nog) NHTV Breda, werden gebruikt bij het uitwerken van het concept.

Zo heeft het hotel onder meer gezinskamers tot wel 8 personen, verhuurt het hotel bolderkarren en zijn uitgebreide wasfaciliteiten beschikbaar.

Omdat Schelhorst en zijn team door dat vooronderzoek hun gasten zó goed kennen, is GuestHouse Hotel op Oakly het bestverkopende hotel van Europa.

Finaleopdracht

De jury van de Dutch Hotel Award was dit jaar onder de indruk van de invulling van de finaleopdracht. Die luidde: ‘treed met je managementteam buiten je eigen comfort zone’. Alle drie de teams pakten dat op een heel andere manier aan, en alle drie scoorden ze hoog.

Blooming trok een nacht lang de natuur in om te survivallen: zelf vuur maken, zelf een onderkomen maken en zelf eten zoeken. Alleen was het een nacht met code oranje, waarin Amsterdam een paar honderd bomen verloor. Het was voor het team een heftige nacht, waarbij een omvallende boom 1,5 meter naast het onderkomen van takken en bladeren landde. Hun winst zat erin dat ze nu van elkaar weten dat iedereen een andere rol kan aannemen, als de omstandigheden daar om vragen. Dat geeft vertrouwen.

Bij Jaz bleek dat in het mt de affiniteit met muziek vooral zit in er naar luisteren, niet in het maken ervan. Dus trok het team naar muziekles, en nam het nummer ‘Hey Ya’ van Outkast op, inclusief clip. Dit werd aan de jury – en bijna het voltallige personeel – getoond op groot scherm in de Ziggo Dome. Ook was het team tijdens het jurybezoek te zien op de grote schermen aan de buitenzijde van de concertzaal.

Oproepkrachten als leidinggevenden

GuestHouse durfde het aan een dag lang de verantwoordelijkheden in handen van oproepkrachten te leggen. Zo kreeg een 15-jarige afwasser de leiding over de keuken, en was een 17-jarige bedieningsmedewerker eindverantwoordelijk voor bar en zalen. Leuk in beeld gebracht met filmpjes – en extra gewaagd: gasten waren niet op de hoogte gesteld.

Dit beviel het team zo goed dat ze het vier keer per jaar gaan doen. Zo scout het management talent voor de toekomst, krijgen jonge medewerkers meer begrip voor hoe en wat we doen, en krijgen leidinggevenden inzicht in hun eigen leiderschap.

‘Het is elk jaar weer lastig, maar er kan slechts één team winnen’, zegt juryvoorzitter Bas Tolmijer. De lol die dit team uitstraalt in combinatie met de goed uitgevoerde finaleopdracht én het feit dat je de toekoms voelt in dit hotel, leveren Jaz Hotel Amsterdam de Dutch Hotel Award 2019 op. De jury reikt op 26 juni de award, in de vorm van een wandplaquette, uit in het winnende hotel. Ook wint het team een managementtraining op de Hotelschool The Hague.

Tolmeijer maakte de winnaar bekend middels onderstaande video

Dutch Hotel Award

De Dutch Hotel Award (DHA) is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse wedstrijd voor hotelmanagementteams. In drie afvalrondes worden drie finalisten bepaald die aan de slag gaan met het thema van dat jaar en een aanvullende finaleopdracht. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten.

De jury bestaat uit (v.l.n.r.) Regine von Stieglitz van Hotelschool The Hague, initiatiefnemer Francesco Monaco, juryvoorzitter Bas Tolmeijer, hoofdredacteur van Misset Horeca Marjon Prummel, Sjuk Akkerman van ING, Bart Meinen van Heineken en Sander Allegro.

Juryrapporten

Brons - Blooming, Bergen

Fantastisch hotel, prachtige locatie. Knap dat ze al 40 jaar schaven en slijpen aan het concept en nog steeds eigentijds zijn. Mooi hoe verleden en heden elkaar op deze manier ontmoeten. Ze maken goed gebruik van alles wat de omgeving te bieden heeft: het bos rond het hotel, maar ook lokale kunstenaars als Ron Moret en lokale ingrediënten voor een eigen biertje. Ondernemerschap en lef tonen, zoals met het waterproject. Slim hoe wordt ingespeeld op gezinnen: in familiekamers is een kinderstapelbedstee, met voor elk kinderbed een eigen tv-scherm. Fantastisch hoe de opdracht is uitgevoerd: survivallen met code oranje. Al is dat laatste niet te plannen, het getuigt van karakter dat ze de hele nacht gebleven zijn in de storm.

Zilver – Guesthouse Hotel, Kaatsheuvel

Ongelooflijk goed doordacht ondernemerschap. Mooie samenwerking met NHTV (nu BUAS), slim om vooraf gast zo duidelijk in kaart te brengen. Ook de samenwerking met Efteling is slim. Prettig team, ze hebben duidelijk lol samen en stralen onderling vertrouwen uit. Tweede thuis voor medewerkers. Willen mensen enthousiasmeren en behouden voor de branche, prijzenswaardig dat hierbij voorbij het eigen bedrijf wordt gedacht. Leuke dingen als gezinskamers en bolderkarren die gezinnen kunnen huren als ze naar de Efteling gaan. De opdracht was heel gewaagd, en heel erg uit de comfort zone. Ook werd de opdracht op een leuke manier in beeld gebracht met video’s.

Goud – Jaz Amsterdam

Dit hotel bruist en swingt van a tot z. Het team straalt trots en enorm veel lol uit. Ze zijn betrokken en loyaal, zowel naar het hotel als naar elkaar. De gm cijfert zich weg en laat haar teamleden stralen, heel knap. De presentatie was origineel en muzikaal, met live muziek in de lift en als gimmick een tuktuk met gitarist die steeds weer opdook. Je ziet de toekomst in dit hotel: veel high tech, high touch. Ze zijn onderdeel van een traditionele keten, maar weten de regels mooi om te buigen naar Jaz. Knap hoe ze in deze betonnen woestijn een hotel neerzetten met écht persoonlijkheid. Goed om te zien dat ze jongeren weten aan te spreken om bij dit hotel te komen werken. Dubbel betalen van stagiairs en het feit dat mensen eigen kleding mogen dragen en zo zichzelf kunnen zijn, heel goed.

De opdracht is mooi in lijn met het thema van dit hotel uitgevoerd. De manier waarop het getoond werd, in de Ziggo Dome, is een mooie manier om de relatie met de concerthal weer te geven. De beleving tijdens het jurybezoek was top. Van een op Jonnie Boer geïnspireerd hapje op de hand tot een kussengevecht in een kamer tot het ‘concert’ in de enorme Ziggo Dome. Wát een voorbeeldhotel is dit. In de halve finale maakte Jaz al indruk op de jury, en die hoge verwachting heeft het team meer dan waargemaakt.