En je dan inhouden om niet melig te worden. Vooral bij de vraag: ‘Hebben jullie ook een wc?’ is de verleiding bij velen groot om ‘nee’ of ‘achter de tweede boom rechts meneer!’ te zeggen.
Sommige bedrijven hangen hun zaak vol bordjes en pijlen die de zoekende gast naar de kleine kamertjes moeten wijzen. Niet dat het helpt… Mensen blijven het gewoon vragen.
Een bedrijf op de Grote Markt in Haarlem was er deze zomer zo klaar mee, dat ze twee grote stoepborden met pijlen en route in het restaurant hadden neergezet waar terrasgasten die binnen op zoek gingen naar de wc recht tegenaan liepen. ‘Helpt dat?’ vroeg ik de serveerster. ‘Niet echt’ verzuchtte ze. Gasten vroegen het gewoon toch nog steeds: ‘Mag ik iets vragen…’
Gasten die van een zonovergoten terras een donkere zaak binnenlopen zijn een halve minuut bijna blind, bordjes hebben dan dus niet zo veel zin.
Bovendien: gasten die ergens voor het eerst zijn, vinden het terecht ongemakkelijk om zelf op onderzoek uit te gaan en het risico te lopen ineens in de keuken te staan. Als er nou één moment in het bezoek van een gast is waar je echt goed kan helpen, dan is het dus hier.
Het is gastvrij en bovendien een kleine moeite om zoekende gasten te herkennen en op weg te helpen. En dat ‘helpen’, dat is misschien wel de kern van ons vak. Een ondernemer die ik vorige week sprak zei het nog mooier: ‘Wouter, ik ben altijd zo blij als ik op een dag tientallen mensen naar de wc mag wijzen. Dat zijn blijkbaar allemaal nieuwe gasten die de weg hier nog niet kennen. Dat is een teken dat mijn zaak bloeit en groeit. Allemaal mensen van wie wij een kans krijgen een verpletterende eerste indruk te maken. Als er een dag komt dat niemand het meer aan me vraagt, dan word ik pas echt chagrijnig, dan is de dag dat ik de deur voor altijd op slot moet doen namelijk in zicht.’
Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid.