Hoewel het hotel van Kasteel Oud Poelgeest tijdens de horecalockdown open blijft, heeft het restaurant te maken met lagere omzet. Ook de inkomsten vanuit bruiloften en zakelijke evenementen zijn zo goed als geheel weggevallen. Voor een klein deel is dat volgens directeur Jan-Willem Besselink op te vangen met het neerzetten van succesvolle take away acties. ‘Om ons team enthousiast aan het werk en betrokken te houden, hebben we gekeken naar wat juist in deze tijd onze maatschappelijke rol zou kunnen zijn. Als maatschappelijke onderneming zijn we gewend steeds te kijken waar en hoe we van betekenis kunnen zijn. Vandaar ons aanbod aan de voedselbanken’.
4400 maaltijden
Ook al is men bij Oud Poelgeest gewend voor grotere groepen te koken, het leveren van 4400 maaltijden is een nieuwe uitdaging. Besselink: ‘Gelukkig staan we er niet alleen voor en helpen een aantal vaste leveranciers en ook collega’s mee. De eerste 2200 maaltijden worden verzorgd door de keuken van restaurant Oud Poelgeest zelf. Voor de overige 2200 maaltijden zoekt Oud Poelgeest hulp van restaurants in Leiden en omgeving.
'We zijn nu druk bezig hoe we het volgende week gefinancierd krijgen. We gaan onder meer mensen die take away bestellen, vragen om een euro bij te dragen. We voegen zelf ook een euro per maaltijd toe.'
De actie van Oud Poelgeest wordt breed ondersteund. Besselink: ‘Ook met dank aan onze partners Hanos, B&J verhuur en de Rabobank kunnen we deze maatschappelijke uitdaging aan. Door samenwerking met MBO71, een organisatie die zich inzet om partijen te verbinden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, wordt onze actie breder getrokken.’
Besselink vertelt dat tijdens de vorige golf Oud Poelgeest ook maaltijden heeft gebracht voor het IC personeel van het LUMC en bij eenzame ouderen. 'Het is voor iedereen een moeilijke tijd.' De directeur blijft echter vertrouwen houden in de toekomst. 'Er is altijd licht aan het einde aan de tunnel. We stevenden af op ons beste jaar ooit totdat de crisis kwam. Maar ook na de coronacrisis blijft dit een pand met prachtige verhalen waar gasten straks weer kunnen genieten.'
Voedselbank
Paula van Kesteren van de Voedselbank Leiden is heel blij met de actie van Oud Poelgeest. ‘De eerste coronagolf heeft geleid tot 15% meer klanten van de voedselbank. Tegelijkertijd is het percentage producten dat wij krijgen van de supermarkten gedaald met 75 tot 85% als gevolg van nieuw beleid. Op dit moment doen wekelijks ruim 1000 mensen uit Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude een beroep op de Voedselbank. We kunnen deze hulp dus heel goed gebruiken.’