Nog één nachtje slapen: dit doen frituurders op Nationale Krokettendag

Nog één nachtje slapen: dit doen frituurders op Nationale Krokettendag

Friturend Nederland én krokettenliefhebbers maken zich op voor Nationale Krokettendag. Ondanks dat corona veel ondernemers hoofdbrekens bezorgt, staan sommigen op vrijdag 9 oktober toch stil bij één van de populairste frituursnacks van het land.

Nationale Krokettendag is op 9 oktober 2014 in het leven geroepen door uitgeverij Nijgh & Van Ditmar. Op die dag verscheen ‘het Krokettenboek’ van restaurantrecensent Johannes van Dam, die in 2013 overleed. Sinds die dag is het op 9 oktober, de verjaardag van Johannes van Dam, Nationale Krokettendag.

Krokettenkorting

Vanwege corona is niet iedereen bezig met Nationale Krokettendag, zo blijkt uit een rondgang van Snackkoerier langs friturende ondernemers. Degene die er wel aandacht aan besteden, bieden voornamelijk korting op kroketten. Zo krijg je bij Croquetten Boutique in Utrecht het tweede doosjes airfryer-kroketten voor de halve prijs. Bij andere, zoals Kwalitaria Délifrance Hoogerheide, ligt de kroket de komende twee weken voor 1 euro in de vitrine. Ook de actie ‘twee voor de prijs van één’ is populair, zoals bij de vestigingen van Pieperz.

Kroketten in restaurants

Nationale Krokettendag staat niet alleen op de kaart bij cafetaria’s en frietzaken. Ook restaurants, waar friet en snacks de laatste tijd sowieso aan een opmars bezig zijn, hebben aandacht voor deze speciale dag. Zo heeft Brasserie Meerzicht in Zoetermeer een Week van de Kroket gelanceerd, met iedere dag een andere kroket in de spotlight.

Speltkroketten

Ook fabrikanten geven de kroket op vrijdag 9 oktober extra aandacht. Royal Spelt, sinds 5 jaar producent van biologische kroketten en bitterballen van spelt, laat weten dat er dit jaar 28 procent meer vega(n) producten zijn verkocht ten opzichte van vorig jaar. De nieuwste snack is de vegan oesterzwam-bitterbal, gelanceerd op de Biobeurs 2020. Apio Snacks, dat snacks maakt met knolselderij als hoofdingrediënt, roept liefhebbers op vooral naar de horeca te gaan om van een kroket te genieten.

Over de kroket

De kroket komt uit de Franse keuken en het oudste recept stamt uit 1705. Inmiddels is de kroket een echte Nederlandse snack, en tot halverwege de jaren 90 was de kroket de meest verkocht frituursnack. Sindsdien staat de frikandel op nummer 1. De vleeskroket is grofweg te verdelen in twee soorten. Van origine is de kroket een banketbakkersproduct. De banketbakkerskroket kenmerkt zich door een blanke salpicon met daarin blokjes vlees. Voorbeelden zijn kroketten van Van Dobben, Kwekkeboom, Holtkamp en Febo, die allemaal begonnen als banketbakker in Amsterdam. De draadjesvleeskroket is afkomstig van de slagers, die daarvoor afsnijdsels van vlees gebruikten. Deze kroketten, met een donkere ragout, zijn vooral in het zuiden van het land populair. Merken als Beckers, Mora en Van Geloven vinden hun origine in de slagerijen van Noord-Brabant en Limburg. Als we het over kroketten hebben, praatten we tot voor kort voornamelijk over vleeskroketten. Variaties met kip, vis en groente zijn de laatste jaren aan een opmars bezig, maar de vleeskroket is nog altijd dominant.

Tips en inspiratie

Producenten bieden tegenwoordig meer dan producten; ze willen ondernemers ook inspireren. Zo hebben Elite, Goodlife Foods, Vanreusel en Van Geloven tips gedeeld over manieren waarop ondernemers kunnen knallen op Nationale Krokettendag.

Krokettenquiz

Voor frituurondernemers is het ook belangrijk om consumenten online te bereiken, zeker in tijden van corona. Jesper Polman van Eetwinkel Polly in Bemmel grijpt Nationale Krokettendag aan om een online krokettenquiz te organiseren. Hij zette acht verschillende kroketten op de foto en volgers mogen raden welke soorten het precies zijn. Wie alles goed heeft, krijgt een gratis kroket. Onder de winnaars wordt ook nog eens een krokettenproeverij verloot.

De Haagsche Croquetterij

Next level broodje croquet

Bij De Haagsche Croquetterij in de Foodhallen in Den Haag krijgen bezoekers de hele dag bij ieder ‘next level broodje croquet’ het tweede broodje gratis. Daarnaast plaatst de producent een mini-croquettenproeverij op social media. Ook hier geldt: raad alle smaken en win een smakelijke prijs. De prijs van de Haagsche Croquetterij is de Hollandse snackplank.

Kroketten in Nederland

Dat Nederlanders gek zijn op kroketten, blijkt overigens wel uit de enorme hoeveelheden er ieder jaar verorberd worden. Zo eten we per persoon gemiddeld 25 kroketten per jaar. In totaal betekent dat 300 miljoen per jaar in Nederland.